Eländes elände...

Det går åt helsefyr med valpletandet för mig. Antingen får man nej eller så går tiken tom eller så föds det alldeles för få. Visst finns det oerhört mycket annonser kvar, men man måste tro också...
Jag har två ställen kvar jag skall kontakta. Går det som vanligt även där ger jag upp för detta år. Abret med det är ju att man blir hundlös en säsong, för hur gärna jag än vill att han ska hålla så tror jag inte det går jaga med Elvis då han är över 10 år. Han blev 8 i februari så i höst och förhoppningsvis även nästa år ska det gå använda honom rätt mycket, men sen måste han få börja trappa ner lite grand. Då vill man ju gärna ha en hund som är såpass gammal så det går börja jaga fullt ut med den.
Men det är ju fint att sitta på pass också. Elda, koka kaffe, grilla korv, bli ännu fetare. Ja, det är något att se fram mot det...
Jag vet inte hur många hundägare/jägare som läser mina skrivelser, men jag tänkte förklara min syn på varför jag anser det här med tron på sitt älghundsämne vara så viktig:

Hur man än vrider och vänder på saker och ting, framlänges, baklänges eller sidledes och vad än man kan tänkas bli anklagad för så inte är det att man är född med matjord i fickorna. Om man någon gång upplever något som ens kan liknas vid en framgång så beror det på oerhört hårt arbete. Om man saknar tron så är man inte beredd att lägga ner det arbete som krävs för att framgång skall bli rönt. Det gäller inte bara hunderi utan egentligen allt här i Vår Herres Hage som man kan tänkas ägna sig åt. Om man inte innerst inne tror på valpen/unghunden så kanske man inte går den där sista svängen på söndagseftermiddagen då han träffar på den tama kalvkon som står som Stockholm i fem timmar utan man åker hem och svär efter lunchrasten istället.
Man kanske inte tar de karensdagar som krävs då det är färska spår över vägen med tanken: "Äh, vafan, det blir ändå inget". Tänker man så blir det heller inget. Ris mellan trampdynorna är vad som skapar hundar. Tror man inte på det man har i andra änden av kopplet ger man dem inte tillräckligt med chanser, tid, kalla det vad ni vill.
Detta gäller ju naturligtvis inte alla. Vissa är födda älghundar redan första släppet, men den matjorden har de flesta av oss inte i fickorna så man kan förvänta sig det. Utan man får bereda sig på hårt jobb och många timmar innan de första skallen ljuder.
Jag minns att jag flera år i rad satt och lyssnade på Storsjöyrans fyrverkeri på en stubbe någonstans efter "Årstehagan" medan kompisarna var på festivalen och söp och parade sig i buskage. Hände det något i skogen? Nej, mest troligt inte. Inget jag minns i vart fall. Men det var ytterligare några timmars ris mellan trampdynorna.
Det valet måste jag vara beredd att göra ännu en gång om nästa hund skall bli skaplig. Jag får helt enkelt prioritera bort åtskilligt av det studentikosa levernet till förmån för aktiviteter med valpen. Jag kan inte följa med på pubkvällar, jag måste iväg och lägga blodspår eller tjuvsläppa. Jag är även fullt och fast medveten om att en valp leder till ytterligare minst 2 år i singelhet. So be it. Jag kommer inte gå ut på lokal och på min dörr lär ingen knacka, förrutom Jehovas eller Radiotjänst då... Är jag redo att göra det valet? Ja, det är jag faktiskt. Hade ni frågat mig för dryga året sedan hade svaret varit ett rungande nej. Men nu känns det som allt kvittar. Ja, jag är redo. Fullt och fast. Det är nästan så det känns skönt att vara så redo, släppa tankar och funderingar och bara satsa fullt ut på något som ger en så oerhört mycket tillbaka som bara en jämthund kan göra... Händer något annat får det läggas på pluskontot, annars är det bara att hoppas på valp...
Avslutar med ett visdomsord från en av de största svenska idrottarna genom tiderna, Ingemar Stenmark: "Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag..."



Elvispen efter väl förrättat värv...

Nu till något helt annat... Har testat en lchf-diet nu under en vecka. Har faktiskt inte fuskat en enda gång. Med fusk innebär att äta något som innehåller över 5g kolhydrater per 100g. Skall bli intressant att se hur/om detta fungerar och viktkurvan går åt rätt håll, dvs spikrakt nedåt. Lchf står för Low Carb High Fat, dvs man får äta fett. Eller rättare sagt: Man ska äta fett. Frukosttipset är en kopp kaffe med mycket grädde och en tallrik fil... Jag har fuskat lite med det faktiskt, har inte ätit så mycket fett som man kanske skulle av den mycket enkla anledningen att jag mår halvilla på alltför fet mat...
Gjorde en tacogratäng idag som var på gränsen...Eller den var långt över gränsen, men jag åt inte så mycket så jag tror det går bra...
Hittade receptet på internet. Pajdegen (?) bestod av ihopvispad cremefraiche och philadelfiaost som smetas ut i botten på en form. På det skulle man ha 400gram köttfärs (jag tog naturligtvis fåkersk älgfärs), brynd med lök och tacokrydda på. Sedan hällde jag köttfärsen i formen, skar lite paprika och några körsbärstomater och toppade eländet med lite ost. In i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Det var inget fel på smaken, men det var konstigt att äta tacopaj utan pajdeg, men det gick väl det oxå.
Kan inte påstå att jag saknar sötsaker så väldigt, men jag saknar faktiskt potatisen, men om detta ger resultat må det vara hänt...

En lchf tacogratäng...

Var på skjutbanan idag. Det var tänkt att jag skulle undervisa en jägarexamensstudent i hanteringen av kulvapen och lite .22 skytte, men det bidde inte så. Så jag och Lill-Jonas for iväg själva och sköt. Det gick helt okej för att vara första gången för säsongen. Testade Lill-Jonas T3:a med ljuddämpare på, helsicke sicken skillnad. Det är en 9,3 och rekylen var som en smekning och knallen var som en .222:a, max. Så nu har jag definitivt bestämt mig för att kosta på både min och hundens hörsel en sådan! Det såg ut som vår hästsvansbeklädde finansminister bestämt sig för att ge mig en liten slant. Då skall naturligtvis den slanten slösas bort å det snaraste på saker som går relatera till jakt...

Avslutar med att bjuda på ett videoklipp. En av Johnnys, i mitt tycke, bästa låtar. Med en text som tyvärr är rätt sann. Här framförd av Norah Jones på hyllningskonserten till Johnnys minne. En ängels röst...


Kommentarer
Postat av: Danne

Kloka ord - As usual!

2010-04-18 @ 20:24:33
URL: http://www.jamthund.se
Postat av: Anna

Hade du inte gått ner fasligt mycke i vikt redan? Gått upp? Fått ätstörningar?

Titta dig själv i spegeln varje morgon och säg.. "Du duger som du är, Jonas!"

Tacopaj utan paj.. ska de va nåt de?

2010-04-19 @ 17:19:09
URL: http://vapendragaren.blogspot.com
Postat av: Anna igen...

O ta bort den där jävla verifieringsordsgrejset.. :)

2010-04-19 @ 17:19:57
URL: http://vapendragaren.blogspot.com
Postat av: Harvner

Det är väl en av alla störningar man har kanske... Ja, det är på väg åt fel håll igen.



Jag hittar inte vart man gör det. Finns bara en ruta där man kan välja å granska varje kommentar innan den publiceras och då låter jag hellre Er jävlas... ;)

2010-04-19 @ 23:46:33
URL: http://harvner.blogg.se/
Postat av: Emma

:) Har jag någonsin sagt att jag älskar din blogg? Nåja, jag gör det iaf! Du skriver bra, klokt, intressant och roligt!



Den pajen du gjorde brukar jag också göra, lyxar då till den med lite nachochips och en fräsch sallad som tillbehör. Brukar byta ut den neutrala philadelfian mot en med smak på, vanligen vitlök och örter. Om man vill variera alltså!



Kram!

2010-04-24 @ 23:09:05
URL: http://vimlan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0