Ljusglimt i annars nattsvart, kännbart, mörker.

Hade en trevlig helg på hemmaplan. Bäverjakt stod på schemat och bäverjakt bidde det. Emil fick skjuta sin första bäver och badade i jämtländskt vårflodsvatten... Ack denna ungdomliga entusiasm... Vi såg bäver på alla ställen vi var på och hittade även igen en nybyggd hydda där en familj riktigt levt rövare under något års tid. Det såg rent ut sagt förjävligt ut och åtskilliga kubik virke är förstört.
En del familjer är fridsamma och ställer inte till mycket förtret, men ibland blir deras dammar förödande för både skogsmark och i detta fallet även en grusväg fram till en gård, vägen riskerar att åka iväg om de färdigställer den damm de nu har påbörjat...

Bäverjakten är lugn och stillsam, det är mysigt att sitta och filura vid kanten på Månstaån en vacker vårkväll, tyvärr hade vi inte särdeles tur med vädret, det regnade och blåste kallt. Men man kan inte få allt... Lägger in lite bilder från helgens bravader...


Stor bäverdamm i Svartån, flera hektar under vatten på Gynters-kilen.
Dock ingen skogsmark som förstörs där.


Latheten tog överhand, så vi for på slakteriet och tände upp och fikade där...


Under dagarna gjorde vi lite nytta, dvs bar ut saltstenar. Visade av
både tallen med det invuxna spettet och denna gigant-tall på Vargholmsvallen


Nya bäverkolonin mellan Gransjövägen och Erik Strands. Betänk att
ån normalt är 3-4 meter bred...


Annan vinkel...


Emil på väg ut i det varma vattnet för att hämta sin bäver...


Bäverskador... Bilden tagen på samma ställe, men från andra sidan ån.

Har under helgen även upplevt höjden av ynkedom. Vi ägnade som sagt var dagarna åt att bära ut saltstenar. Jag har tidigare under vintern placerat ut några stenar mha skoter för att det skall bli lite lättsammare att få dem på plats sedan. När jag kom fram till sista stenen, den som skall sitta på Ålytta, så upptäcker jag till min fasa att någon ohängd jävel har stulit den. Hur är man funtad om man stjäl 10 kg salt? Det måste ju vara betydligt jobbigare att frakta stenen från mitt ute på skogen och hem än att åka på granngården och köpa en egen för 20 kr eller vad de nu kan tänkas kosta... Usch. Så nu dröjer det ytterligare några veckor innan älgarna på Mon får slicka salt...

Deklarade i mitt förra inlägg att jag inte fick någon valp och skiter i det. Igår vände allting då jag blev uppringd av en tikägare jag tidigare varit i kontakt med. Det visade sig att hon valpat sent och det var därför han inte ringt. Jag blev erbjuden en valp och kommer inom närmsta timman ringa upp och tacka ja. Ser bra ut på båda sidor, stark tiklinje. Tiken jagar i Messlingen, Härjedalen, med framgång och det bådar ju för att man tar tillvara sina chanser... Det känns bra!
Länk till valpens stamtavla!


Nu ska jag gå och träna, lchf röner ytterligare framgång. Om framgång mäts i nedgång det vill säga... Har även under denna tid kommit fram till att jag inte tål gluten särskilt bra. Fuskade förra veckan med bröd och annat som innehåller mjöl och började på en gång få tillbaka de buksmärtor jag haft under de sista åren. Så nu är jag färdig med bröd... Skönt att få reda på vad det berodde på, man vill ju inte gärna belasta sjukvården med en massa pip som balanserar på gränsen till hypokondri heller...

Väl mött!


Kommentarer
Postat av: Rickard

Det känns ju lite jobbigt att det var gluten...då är det med andra ord även slut med kolbullar då? Ve och fasa.

2010-05-04 @ 12:57:03
Postat av: Harvner

Så drastiska behöver vi väl ändå inte vara... Ge fan i det vardagliga lär räcka långt...

2010-05-04 @ 17:11:17
URL: http://harvner.blogg.se/
Postat av: Christer

Roligt att du hittade din valp till slut! :D

2010-05-06 @ 23:12:38
URL: http://nordjamten.wordpress.com
Postat av: Fredrick

Strålande, det blev en valp till det Harvnerska hemmet i år. Tycker kombinationen ser riktigt bra ut. ;)



Sköt om dig.

2010-05-07 @ 20:59:10
URL: http://www.krutabackens.com
Postat av: Karl

Förbannat trevligt blogg måste jag säga! Är nog enda gången i mitt liv jag fastnat för att följa en människas vardagliga tyckande och tänkande, alltid lika kul att se om det finns ett nytt inlägg. Jag bodde tre år i en fågelholk på Tvistevägen som jag har förstått att du också gör, kände mig som en instängd mink i den. Känner igen en hel del av det du skriver, svårigheten av att somna i sin 25 m² cell t ex. Jag försökte på mig artificiell utmattning i form av träning för att kunna slumra in, men det hjälpte inte när man är van vid att klyva ved till långt in på natten. Det blev till att söka hjälp hos alkoholen istället, gud vad man har ränt på ställena nere på campus och stan. Som sörlänning hade jag också svårt för det evigt mörkret om vintrarna, ändå måste jag nog säga att mina tre år i Umeå kanske är de bästa åren i mitt liv än så länge, och att det i framtiden skulle bli bättre har jag svårt att se. Lycka till med valpen! Ska bli kul att följa!

2010-05-08 @ 21:46:24
Postat av: Gustav

Nu blir jag lite förvånad när jag läser stamtavlorna på både hanen och tiken!!? Hanens alla prov är gått i November och Januari 4st. Tiken har också 3 vinterprov, ett i brunsten och en nolla i augusti! Va inte du noga på att proven inte skulle va gått på sega apatiska vinterälgar?

2010-05-10 @ 08:07:23
Postat av: Harvner

Jo, det stämmer bra det Gustav.

In the best of all possible worlds, som Kris Kristofferson sjunger...

Jag tycker att hundarna skall klara av det, skälla 90 minuter i augusti alltså. Har man med sig en domare som dokumenterar det hela är det ju ännu bättre.

Men jag har ringt och pratat med tikägaren och hon jagas med i Messlingen, Härjedalen, i September och fungerar hon på fjällälgarna där så duger det åt mig...

Sen är det ju en parameter till att ta hänsyn till... Som du kanske sett har jag inte fått valp från de ställen jag först kontaktade... Av olika anledningar. Ska jag då helt skita i det för att prisproven misstämmer på några månader eller ska jag köra på den variant jag tror mest på av de ställen där JAG som köpare fått jakande svar? Det stämmer dessutom i tid med det övriga liv man faktiskt lever. Nästa år är det helt rökt med valpköp, tyvärr (pga långa resor i skolan, sommarjobb mm. I sommar jobbar jag på bondgård och kan ha honom med mig i princip hela tiden). Då är gammelhunn 9. Tar jag året efter är han 10, vilket obönhörligen kommer leda till att jag är hundlös i MINST två år innan jag släpper på riktiga älgjakten då jag vill skjuta nån själv på rätt sätt först.



Men jag är fortfarande av åsikten att januariprov säger oerhört lite om en hunds kvaliteter, även fast min tagit sina ettor i okt-nov, så VET jag ju att han skäller även i augusti även fast i de fall jag haft en domare med mig så har det blivit 0.



Jag tror på´t efter samtal med trevlig uppfödare. Det lär visa sig om jag har rätt eller fel...

2010-05-10 @ 13:35:39
URL: http://harvner.blogg.se/
Postat av: xjakt

Gillar din blogg verkligen!

2010-05-11 @ 21:14:48
URL: http://xjakt.blogspot.com
Postat av: Joker

Lär ju bli svårt att få ut något vettigt av den valpen när tiken har gått sina prov så långt söderut. Har hört att 1:a pris tagna söder om dalälven kan ge svåra jaktliga missar hos valparna ;-)

Obs, bara lite ironi :-)



Lycka till med valpen

2010-05-23 @ 16:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0