Den upphaussade helgen i söder...

Ja, man närde ju vissa förhoppningar om att åtminstone få se ett kungligt kronvilt. Så blev det inte. Nog för att förväntningar brukar ha en tendens att grusas, men det är väldigt sällan det även urineras på dem... Tyvärr var detta fallet med denna helg...

Resan ner på fredagen gick bra. Vi hade hyrt en buss. Vi fick ut en Ford Transvestit som gått 300 mil. Den var röd och lika stor som min lägenhet... Ohemult obekväma stolar men den gick rätt bra och drog inte så farligt med diesel. På lördagen hade vi en rätt lätt tenta och sedan gick vi på Kungajaktsmuseet på Älgens Berg, det var även en julmarknad i anslutning till museet. Jag köpte en klubba som smakade knäck och 4 strutskorvar med ost i.
Här kommer lite bilder från lördagen...


Även på Kungajaktsmuseet har man uppmärksammat det jag tog upp
i mitt förra inlägg...


Samma tema här...


Ett lodjur.


En räv.


Rådjursfamilj + hare.


Vildsvinsgalt.


Kronhjort.


Hind.


Varggrop...


3-årig miniälg fälld av CG himselt för några år sedan...


Älghorn, mest troligt inte från Halle- och Hunneberg...


Mera horn. Den i mitten är en fjoling från Fåker som undertecknad
skänkt till museet...


...eller så inte. Alaska kommer hornet från. Levandevikt var strax under 1000 kg...

Söndagen var ju vigd åt jakt på kronvilt. Det var ju detta man sett fram mot. Själva anledningen till att jävlas med bilhyror, resor och boende. På morgonen skulle det smygas. Två och två visade det sig... Drog ett område som var på ca 450ha. Skarsnö. Jag och Johan smög seriöst i en halvtimma, såg färska spår efter hjort. Men det var lönlöst. Vi såg som mest 40 meter framför oss och förde oliv som en hel armé. Vi letade upp en gallring och gick dit och satte oss och drack te. Hoppet levde ju om eftermiddagens hundjakt...
På vägen dit skämtade jag om att vi båda skulle få sitta efter vägen till julmarknaden och räkna bilar...Ja, vart tror ni vi fick sitta? Vi och tre till fick sitta efter den jävla vägjäveln. Det spelade ingen roll om det kommit ett eller hundra kron, hade inte gått att skjuta ändå. Vi hade bilar i passet konstant. Jag hade en älg på 35 meter som stod och tittade på mig, rakt över vägen. Även om hon varit lovlig hade jag inte kunnat skjuta. Helt värdelöst.
Hemfärden igår var allt annat än munter då vi började räkna ihop vad hela kalaset kostat, i både tid och pengar. Man hade för det vi nu lagt ut på resor, bilhyror, boenden etc kunnat köpa sig en hyfsad jakt på någon gård... Visst, kursen var frivillig och något kanske man lärt sig. Men jag skulle ljuga om jag sade att jag gått kursen om den inte innehållit dessa jaktmoment, att få jaga på marker man aldrig kommer få sätta sin värdelösa fot på annars. Men men... Man borde ju efter 30 år lärt sig att inte ha några förhoppningar och förväntningar så man får väl till syvende och sist skylla sig själv...


Jag sittandes i ett kungligt älgtorn...



I morgon, onsdag, är jag helledig. Har bokat några rutor i norra delen av Rönnäs, så det blir älgjakt med Elvis i morgon! Jakten är inte så noga planerad men lunchen är planerad minutiöst: Det blir älgfärs, gul lök, creme fraiche, svampareller, wokgrönsaker och viltkrydda. Detta steks och äts i tortillabröd. Till efterrätt blir det hjortronglögg och pepparkakor! Det ser ut att bli en fin dag. Pohlmans värdelösa efterträdare spår -5, sol och svag vind från nordväst. Det är väl roligare att åka dit och gå tomt än att sitta och räkna bilar i Södern...

Förresten: Jag hatar numer SAAB 9-5:or... Med tanke på avståndet till Trollhättan så åkte ju nästan varenda själ där nere en sådan...

Kommentarer
Postat av: Gunilla Bengtsson

Som vanligt mycket målande och humoristiskt berättat.Hoppas dagen i Ume-skogen blev mer lyckad,lunchen verkar inte fy skam iaf.

2010-11-17 @ 13:46:03
Postat av: Elvis farbror

Vilken tur du har som fått vari i södern och jagat de är få förunat men tror inte jag e så sugen längre. Du får åka till Fåker och skjuta sista kalven

2010-12-01 @ 17:14:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0