Novemberdepression.

Usch vilket aber till månad. Mörkt och skarsnö. Vet inte om jag blivit sjuk på allvar eller vad det där... Men jag har för första gången i mitt fått orena tankar... Jag skulle inte ha någonting mot att flytta söder om Limes norrlandicus som det känns just nu. Eller Limes varglandicus kan man ju också kalla den... I alla fulla fall är jag less på det magra elände som här erbjuds.
17 dagars uppstyrd älgjakt, i bästa fall två rådjur och en subsitutpippi i topp i januari... Jag menar... Vad är det att hålla på med egentligen? Lägger ner åt helsicke för mycket tid och pengar i förhållande till antalet dagar.
Nu är ju jag dessutom bortskämd hemma i Fåker där det faktiskt finns en sådan pass bra rådjursstam som tillåter ett litet försiktigt uttag... Här uppe i Eländet ser man ju verkligen vilket öde det är... Tomt på älgspår och lite gråfågel är vad som nu erbjuds... I södra sverige hade det, om man varit på rätt ställe: kron till sista januari, vildsvin året runt, dov till sista februari, rådjur till sista januari, älg till sista januari och mufflon året runt.
Att jag dessutom tusen gånger hellre har +4 och regn än -10 och vitt bajs späder ju inte direkt på munterheten...
Men det är ju faktiskt så att gräset är sällan mindre visset på andra sidan strömtråden. Där nere måste man ju ha kulor i pungen för att få komma till skogs... Och det kan man ju inte direkt bli beskylld för att ha.
Men men... Man får väl fortsätta traggla på... Sitta och trycka F5 på suspekta datingsidor i "förhoppning" om att ett mänskligt vrak skall behaga svara på ens värdelösa närmanden under tiden man ser fram mot 16:e augusti 2011...
Det som stör mig mest är att om jag struntat i den där jävla kursen som man lade ut dryga 5 papp på så hade jag istället kunnat köpa en eller två dagar på någon gård söderut och fått stilla lite hunger... Men nu gjorde man sig black på den där skiten och fick inte göra annat än att spegla sin fula nuna i lacken på några sketna SAAB:ar... Fast å tredje sidan: Jag hade aldrig lagt undan pengarna ändå utan säkerligen bara köpt skräpmat för dem, så det kanske var lika bra som skedde...

Var ute och jagade i onsdags, var faktiskt nån älg inne då. En i ettan sköt en kviga för Elvis efter ett arbete som inte är värt att trycka på tangenter för att beskriva. Ett knaggligt gångstånd som övergick i sken och han kopplades vid en väg och de fick spåra fram till kvigan med en unghund. Sen på eftermiddagen släppte vi på ett färskt spår men det gick rakt ut ur marken utan kontakt.


Lunchen blev bra i alla fall! Rasmus kockar.

Helgens jakt blev fullständigt händelselös, inte ett färskt spår. Vi grillade hamburgare och pratade skit. Söndagen ställde vi in då vi hade bokat samma område då. Ingen mening att kliva ur sängen då man inte ser ett enda färskt spår på hela dagen innan...

Nya tag till helgen dock. Ska testa norra och västa delen den här gången. Kommer inte att bli något där heller. Men man får ju frisk luft i alla fall. Verkar ju finnas lite orre så jag kanske får användning av de tre helmantlar jag går och bär på...

Cash lever och frodas. Släppte honom i onsdags. Första svängen bara för att han skulle få pinka lite tänkte jag. Då drog han och var borta i över en halvtimma. Sen på eftermiddagen satte jag på honom messmörspejlen och då drog han iväg 1,67 km. Men han är duktig att komma tillbaka och det bådar ju gott i alla fall! Han är dock väldigt valpig än så jag har absolut ingen önskan att han skall komma i kontakt med någon älg... Det räcker med klövar och döda älgar än så länge för honom...

Var på granngården idag och köpte hundmat. 658 kr för en säck mat och 6 ben. 658/17= 38,70 kr/dag. Och det är bara ett foderinköp... Räknar man med försäkringar, all hundmat, pejlar och annat börjar man gråta så det väljer jag att inte göra... Nä, nu ska jag sluta gnälla. Det hade kunnat vara mycket värre. Så länge man lever och har hälsan får man faktiskt vara tacksam. Och det finns faktiskt några stackars lurade jävlar som bor i Stockholm som vill jaga men inte har någon mark alls... Jag tar mig ju faktiskt ut och får riktigt kaffe i alla fall!

Lagade en god korvgryta till middag idag. Fräste på lök och körv i stekpannan. Slog på krossade tomater och lite mjölk. Kryddade med ketchup, cayennepeppar, chilipulver, paprikapulver och lite soya. Enkelt, snabbt, nyttigt och ätbart. Till det drack jag ett glas c-vitaminbrus så man inte ska gå och bli förkyld. Igen.


Nu ska jag fortsätta och läsa en fruktansvärt ointressant bok om GIS. Tenta på onsdag så det kanske börjar på bli dags att lägga ett par strån i kors... Sen blir det att vandra med Lille-Cash runt sjön.

Väl mött och på återhörande.


Kommentarer
Postat av: Erik

Klockrent skrivet! Kan känna igen mig i mycket av det du skriver,trots att jag bor något längre söderut. Får hoppas att din utbildning kan generera i oändliga jaktmöjligheter i framtiden. mvh

2010-11-22 @ 23:23:26
URL: http://storeriksjakt.blogg.se/
Postat av: 27

Du lååt som en osmord hölådör!!! även om Ditt påhittade elände är både litterärt o humoristiskt läsvärt/27

2010-11-23 @ 08:59:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0