Flyt.

Har egentligen inte så mycket att berätta om. Mycket att göra i skolan och när jag är ledig försöker jag jaga. Var med på jakt på lärarnas mark i lördags och fick skjuta en kviga på pass. Det var roligt, såg två små oxar också men det gick för fort och var för långt håll för att pröva på någon av dem. En väldigt trevlig dag var det i alla fall. Roligt att umgås med lärare och professorer utanför skolans murar. Om möjlighet ges följer jag gärna med dit igen.

Hemma är det fullskjutet nu. Bara kalv kvar. 11 jaktdagar tog det. 6 jaktdagar i september och 5 jaktdagar i oktober. Helgen 18-19 september var det bara kalvjakt så den räknar jag inte. Nu är det tre kalvar kvar...
Det har varit lovligt att jaga: 19 dagar i september och från 9:e oktober till 31:a januari. Känns på sätt och vis väldigt meningslöst att hålla hund för så få dagar. I alla fall jag har inte den typen av hundhållning att jag stoppar in honom (numera dem) i en hundgård då jag jagat klart och plockar fram dem då jakten börjar igen. Utan man tillbringar ju varje dag med hundarna. Då vill man naturligtvis maximera säsongen. Med början nästa år är det två hundar som ska dela på dessa 11 jaktdagar. Vän av ordning förstår att det inte blir något annat än kattskit av det. Det är ris mellan tassarna som skapar bra hundar. Nu är man ju tack och lov så lyckligt lottad att man har skolans mark att tillgå. Eftersom det är generös tilldelning och fri kalvavskjutning på den så kan man jaga så länge som väder och vind tillåter, men det är bara 3 år till man har tillgång till den... Dessutom ska den delas med ett hundratal andra hågade jägare...
Angående fri kalv så är det ytterligare något som jag tycker är mycket egendomligt... Varför i hela friden är det inte fri kalv inom storlicensen hemmavid? Är det bättre att gå och plocka påkörda älgar efter E45:an än att jaga? Vet inte riktigt vad målsättningen är med det där... Ett nytt 80-tal? Med fri kalvjakt hade man sluppit bråket som uppstår varteviga år att inte hundarna får nog med tid, att det ska skälla si och så länge innan nån passare får skjuta etcetera etcetera. Är det fri kalv, fine, ge dig ut när fan du så behagar och jaga bara du reder dig själv...
Ibland ångrar man sig lite grand att man valt att satsa på den här typen av jakt. Hade jag haft en drever så hade jag kunnat fara ut när jag vill utan att någon brytt sig. Men nu är det ju så att det är älgjakten jag gillar bäst. Tyvärr så ska den ju vara uppstyrd och reglerad in i absurdum så det känns som det är mer pappersexcersis och strul än vad det är jakt.
Men men, man får hoppas att framtida anställningar skapar mer möjligheter. Kanske till och med den stora drömmen går i uppfyllelse: ett eget arrende på några tusen hektar. För även jag kommer faktiskt att ha 5 veckors lagstadgad semester... Och jag tänker inte ta ut den i juli för att ligga och dreggla i en baden-baden-stol utan jag tänker ta ut den från 21:a augusti och framåt för kunna jaga...


Tjärved = tjärlek...? Besök gärna: http://www.fetvedensvanner.com/

I skolan så läser vi nu en GIS-kurs, dvs kartor och annat intressant. Fick precis reda på att vi som studenter har tillgång till lantmäteriets alla kartor, ortofoton mm som bara är att ladda hem och nyttja. Så det är fritt fram att göra en jaktkarta med de senast tillgängliga materialet. Det tackar jag å det ödmjukaste för. Nu är vinterkvällarna räddade...

Jag antar att ni, kära läsande hyenor, vill höra om kärleksliv och annat smarrigt också? Tänkte väl det... Eftersom detta i grund och botten är en jaktblogg så passar det kanske bra att beskriva det i jaktliga termer... Jo, den delen av levernet är ungefär som att ta färjan till Gotland för att jaga älg. Både en idiotisk tanke från första början och även en brist på jaktbart vilt...

Har släppt Cash några gånger under veckan. Svängarna blir större och större och han spårar älgklöv bra. Väldigt valpig än dock. Men han lär mogna på sig han också får vi innerligt hoppas... Vid den här tiden nästa år så ska han skällt ihop minst ett 1:a pris på jaktprov, annars har jag misslyckats kapitalt. Jag menar: Om man bor i studenternas högborg men inte varit på krogen sedan i slutet av Juli så ska det väl för fan märkas någonstans vad man pysslar med istället...

Har 3 skott kvar. Måste uppsöka en vapenhandlare men jag gruvar mig... 700 kr för en ask är fan i saftigaste laget. Det är en hemresa det... Om man kallt räknar med att det börjar gå som vanligt nu så klarar jag mig ju med dessa tre skott resten av året... Men om det fortsätter gå bra så kommer det ju krympa... Gå åt skogen med 3 skott funkar ju i nödfall... Två känns som minst ett för lite... Till sommaren skall handladdningsutrustningen monteras upp i "snickerboa" hemma hos Håkan... Har legat i en låda, ouppackad, i tre år nu... Vi har mängder med hylsor och kulor. Bara krut, tändhattar och kunskap som fattas nu... Fast det slutar med att jag måste köpa en ask ändå kom jag på, ska ju som sagt var ner till Halle- och Hunneberg och jaga kronhjort och vi ska inleda den övningen med att skjuta in... Fast det klart, två till inskjutning och ett i bössan sen... Tåls att fundera på... Eller så får man väl helt enkelt använda 9,3:n, för den har jag mängder med skott till... Men jag har ju svurit på att inte nyttja den förrän jag får råd med en dämpare eftersom jag skjuter så horribelt dåligt med den. Jaja, den som lever får se.

Nu ska jag och Lille-Cash vandra runt Nydalasjön, jag ska lyssna på karlavagnen och rensa skallen... Sedan blir det sänghalmen...

Mae höres...

Kommentarer
Postat av: Erik

Gött! Då beställer jag ett sprillandes nytt flygfoto över skärvångsbygden (sigri-skiftet samt järnsjöhöjden) tack på förhand

2010-10-28 @ 20:25:12
Postat av: 1

Bra att ha tillgång till kartor. Då beställer jag jämtland från e14 och norrut. Angående fri kalvjakt är det kanske något som passar på vissa ställen. Vi har svårt att skjuta hälften av tilldelningen från storlicensen på grund av att det nästan inte finns några kalvar och skulle det vara fritt skulle sca ha krav på många jaktlag att skjuta varenda kalv som finns.

2010-11-02 @ 19:30:04
Postat av: Sara

Att ha en handladdare hemma är perfa! Lever lyckligt ovetande om vad en 20 ask till nån av bössorna kostar. Har en gammal ask ( med nya skott numer) till 8x57 o där står det 175:- på prislappen... Antar att man nog får byta ut 1an mot en 5a...

2010-11-19 @ 16:48:26
URL: http://saralindstrom81.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0