Brunstuppehållsdepression...

Ja, det är den vanliga åkomman man brukar lida av denna tid. Hunden är i form, frosten kommer, de rätta grejorna är glömda i bilen så de alltid är med ut och sen är det slut. Hux-flux. Känns lite konstigt. Det är inte så att jag inte unnar älgarna lugn och ro i deras äl(g)skog, utan mest för att det känns konstigt att avbryta då man kommit igång på riktigt. I vanliga fall så har dessa två veckor tillbringats med att inte göra ett skapandes någe, så blir inte fallet i år. Har massvis att stå i...

Till helgen ska jag ner till Östermalma för två dagars undervisning och lite jakt. Ska bli riktigt trevligt. Har inte haft regelrätt semester på många år så detta får väl anses vara min semester i år... Ska bo på vandrarhemmet där och förhoppningsvis få möjlighet att testa deras omtalade kök...
I skolan är det rätt mycket att göra. Herbariet hänger som det tyngsta av ok på mina sluttande axlar, har monterat 51 växter av de 80 som skall monteras nu... Mer än halvvägs alltså... Men det är ju så gudabenådat tråkigt så jag skulle hellre sticka ett par strumpor trots att jag inte kan sticka...
Idag hade vi en arttenta som det vore mycket egendomligt om jag inte klarade av...
Teoritentan pockar även den på uppmärksamhet, men det är någon som skrivit kursboken på ett egendomligt språk... Måste gruva mig ett tag till innan den öppnas tror jag.

Ang brunstuppehåll och annat så tror jag att jag och AW löst denna delikata gåta... Låt mig illustrera detta med en liten graf...


Graf som illustrerar sambandet. Graderingen på Y-axeln är "Högbrunst" och "Öken".

Som synes har både folk och älgar ett ganska händelselöst kärleksliv. Älgarna har sitt roliga i månadsskiftet september-oktober, därom äro alla överens. Men det intressanta vi kommit fram till i vår studie är att, förutom en liten topp vid midsommartid så ser det nästan precis likadant ut för folk! Alltid intressant att komma fram till och publicera nya forskningsrön... Vad det beror på är nästa fråga för vetenskapen att ta itu med. Är det för att det är uppehåll i jakten så folk har tid att ägna sig åt sådant meningslöst krafs eller vad? Ett uppslag till X-jobb månne...
Skämt åsido...

Annars då:

Elvis är pigg och kry, vilket är riktigt skönt att se. Ser verkligen fram mot oktoberjakten nu. Blir att jaga i Fåker 9-10 oktober, sedan tar jag med honom upp hit och jagar i mån av tid på skolans marker och som det låter finns även möjligheten att åka och pröva på lite andra marker. Ska bli riktigt kul.

Lillskiten växer och frodas. Han är snäll men rätt hård av sig. Har lånat några kompostgaller så jag stängt av halva fågelholken, ska inleda projekt "lämna ensam" snart. Han är läraktig vad gäller "sitt", "ligg", etc men han är inte lätthanterlig vad gäller att få titta på tänder, klippa klor osv. Men det är väl bara att "häla på" så får vi hoppas det släpper. I morgon, onsdag, har jag en ledig dag så då blir det till att åka ut i skogen och släppa honom lite. Skogsvaneträning. Mycket kaffe och mycket tålamod krävs.

Jag mår bra, om nu någon undrar över det. Glad och ser med tillförsikt på framtiden... Anledningarna till det äro många och berörda lär veta om att de är berörda... Så att säga.

Känner väl att det är på sin plats att orera lite om valresultatet också...
Kan inte säga att jag är missnöjd. Av födsel och ohejdad vana röstar jag på ©. Varför det då? Jo, för att jag fått karameller med citronsmak och en t-shirt av dem. Av de andra har jag inte fått någonting. Dessutom har de bäst jaktpolitik och det är det enda jag begriper mig på... Det som är lite synd är att Alliansen inte fick egen majoritet eftersom några har röstat in SD i riksdagen... Risken finns nu att samarbete inleds med MP vilket i sin tur kan innebära att jaktliga frågor får stryka på foten. Så tack alla som röstade på SD... *ironi*
Att Ohly inte får något att säga till om borde innebära gratis tårta månaden ut. Egendomligt att hans grodor kan anses rumsrena och SD´s inte... Samma sak, annan infallsvinkel...I alla fall enligt mitt sett att se på eländet.
Men men, den som lever får se. Vi får hoppas vanligt folk får se lite förbättringar och att vi fortsätter på rätt väg ekonomiskt sett. Oavsett färg brukar det vara mycket snack och lite verkstad...
Man kanske borde kandidera till riksdagen. Betald älgjaktsvecka och subventionerade ostbågar... Det vore grejor det... 

Nu har jag orerat nog för idag. Sängen kallar. Väl mött kära vännerrrrr...






Kommentarer
Postat av: Danne

Haha, med det valfläsket skulle jag lätt rösta på dig! =)

2010-09-29 @ 19:11:07
URL: http://www.jamthund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0