År två till handlingarna.

Ber om ursäkt för min frånvaro... Men jag har varit hemma på ett ack så välbehövligt påsklov, se.
Jagade lite bäver och hade en trivsam påskhelg hos min arma moder och sedan på Karelen i Fyrås.

Fick faktiskt skjuta en bäver, var länge sedan sist för min del. Har haft med mig gäster förr om åren som fått skjuta istället. Roligare så. Men nu var det dags. Skinnet blev kanonfint och skall lämnas in för beredning.
Tog ett par kort på eländet. Bild 1 visar hur bävrar kan ställa till det för arma fattiga skogsägare och bild 2 visar bävern himself...


Hyddan nästan mitt i bild ngt till vänster. Ån skall normalt vara 3-5m bred.


Bäver.

Annars då? Jo, gör sista dagen här i Umeå i morgon. Sen är det sex veckors resa (utan tentamen på slutet, Gud ske pris) och sedan läggs år två av fem till handlingarna. År ett och två har väl kanske inte varit sådär hemskt roliga, jag vill ju läsa om skog och skötseln av den men det har det inte direkt varit mycket av än så länge. Mest ett evinnerligt läsande av grafer... Men det är säkert någon mening med det också! I trean sätter vi igång mer med skötselbitarna, ska bli riktigt skönt.
Har skänkt laptopen till min arma moder så jag vet inte hur det kommer bli med uppdaterandet under de närmsta veckorna, men jag hoppas kunna återkomma med någon klagosång från de sydligare breddgraderna i alla fall.

Sen så har man ju varit så jävla klantig som man bara inte får vara... Var ute med lite saltstenar på marken här uppe i Umeå och Cash smet ur kopplet. O sicket rysligt elände som Peps skaldade... Det som dock var roligt var att han drog efter skapligt färska älgspår och försvann, uppskattningsvis, 2,3 km. Sedan vände han och kom sina egna bakspår tillbaka. Var en fjoling av spåren att döma. Hörde ingenting så jag tror inte han nådde den. Men det var roligt att se att intresset finns och framförallt att han tar bakspåren tillbaka.
Ska försöka få tag i en älgklöv och träna lite spår i sommar så han behärskar den konsten också. Har fått för mig att det är nyttigt. Om inte annat är det intressant att få upp i medvind...


Avslutar med en liten fin sång som är typisk för södra Sverige.

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=587Hp_e2UZA


Väl mött och på återhörande.

//Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0