Hemfärd.

Till helgen ska jag åka hem. Var alldeles för länge sedan jag trampade jämtlands bördiga mylla nu. Är less på det här surhålet där det bara snöar, blåser och gör allt för att jävlas. Att sopa bilen är lika med snöfall. Att inte sopa bilen är lika med tö som gör att det knappt går att få upp en enda dörr. Nä, det är som jag alltid sagt: Havet är av ondo. Kommer inget gott från det. Torsk, sura alger och idioter som badar. Saker jag klarar jag mig gott och väl utan...

Planen för helgen är att riva igång SKS:en och tillsammans med vapendragare Håkan sätta ut lite saltstenar och frakta virke där sommarens passbyggnationer och skogsvanesejourer med Lille-Cash skall ske...
Appropå Lille-Cash så är han inte så speciellt liten längre... Mätte honom mha en tumstock och ett skärbräde till 64 cm i manke. Gränsen för jämthundshanar är 65, vi får hoppas att han inte kliver över den gränsen... Dock blir han nog av den lätta typen så han kommer färdas fort... Elvis är mer tung och klumpig, även i fullfrän form, än vad jag bedömmer valpens form till. Dessutom har han jävlats i hundgården på skolan... Bitit i ett kablage så det blivit kortslutning i hela hundgården varpå värmen i alla kojor och belysningen slutat fungera. Man kan bli trött för mindre... Får köpa en ny kabel och försöka montera den från mina koja till kopplingsdosan...
Det är såååå roligt att äga hund, jävlas med förstörda saker, gå på pissrundor i -35 grader och snöstorm och dammsuga fjorton gånger om dagen... Man måste vara nära randen för att bli inlagd på institution för att anse att de få gånger man får smyga är värda det här... Men å andra sidan så är man väl rätt nära det också att döma av omvärldens åsikter...


Förra helgens aktivitet bestod av en tvådagars i skog och mark. Toppjakt stod på schemat. Skidade som en galning båda dagarna och lyckades med konststycket att inte se ett liv. Absolut ingenting. Lördagen var dessutom en nära döden upplevelse i och med det klabbföre som då rådde... Däremot så gjorde vi ohemult goda skogsluncher. På lördagen gjorde vi det här: -> http://www.ica.se/recept?recipeid=667627 . Naturligtvis använde vi oss inte av pitabröd utan vi använder oss av tortillas. Pitabröd är det mest meningslösa bröd som finns. Dels är det hundraprocentigt säkert att det går sönder så allt "sôvel" landar i knäna och sen, tillråga på allt, får man nästan inte in något "sôvel" i dem varpå man bara får tugga torrt bröd. Gott var det i alla fall! Och väldigt lättsamt. Min tes om att det går lika snabbt att laga goda luncher över öppen eld som att stå och bre torra mackor som får skaka i ryggsäcken hela dagen står sig alltjämt...
På söndagen grillade vi en fransyska från älg. Trots att älgen var från Västerbotten gick det faktiskt äta. Det måste ha berott på marinaden: Sweet baby Ray´s bbq-sås, soya, olja, salt, korriander, och lite allround grillolja. Till detta åts två sorters olika hemgjord potatissallad som Rasmus, den gode samariten, varit så vänlig att iordningställa. En med oliver och den andra med hemgjord majonäs, lök och andra goda ingredienser.


Emil orre.

Jo, och sen var det ju faktiskt en som lyckades skjuta en orre också... Min nye sambo Emil höll tungan i rätt mun och hade en tur som går ovanpå allting världen hittills skådat och därmed var hans första västerbottenvilt ett faktum...
Summa summarum var det en mycket trevlig helg. Men som allt annat trevligt så har även detta ett slut. Nu är det februari och vad man nu ska hitta på för att hålla dårskapen stången tvistar di lärde om... Har i alla fall fått nys om ett par tjärnar inom vettigt avstånd från stan som kan vara väl värda ett besök. Havet befolkas av meningslösa fiskar med fula ögon så dit åker jag inte. Ska man pimpla ska det var "storåbbarn" eller röding, annars får det va´. Men i sanningens namn så är det väl mest en anledning att ta sig ut och iväg...Samt testa någon ny delikat lunch...


Det är två stora galej på kårhuset också, Skiftesnatta och Älgjägarmiddagen, ska naturligtvis inte gå på någon av dem. Är inte aktiv i kåren så på Skiftesnatta har jag inte så mycket att göra, älgjägarmiddagen får jag inte gå på för jag har inte varit med på någon gemensamhetsjakt på skolan. Sen har jag inte samvete att lämna Cash i hundgården så länge på natten heller... Och lämna honom här hemma är ju riktigt uteslutet för då har man väl inget hem kvar när man kommer insläntrande på slaka ben på morgonkröken...

Skolan då? Är det någon som är intresserad av den tro? Det går bra. Juridiken avklarad och nu i veckan fick vi faktiskt tillbaka våra herbarien också. Skönt att ha det eländet ur världen. För tillfället läser vi den absolut mest tråkiga kurs jag någonsin läst: Regressionsanalys. Ska försöka genomlida den och sedan stundar något ljusare tider med virkelära, ekonomi och Sverigeresa Syd. Då ekonomi kvalar in i den "ljusare tiden" förstår ni kanske hur roligt regressionsanalys är...

Här hemma är det inte så mycket att göra heller. Vi ska få nya tapeter i tre rum, så det är inte så stor mening att belamra väggarna med prydnader. Det enda jag faktiskt köpt hit är en matta att ha på skithuset. En väldigt romantisk kreation med kinesiska tecken på... Planen är dock att köpa en helväggsfärgtevemöbel samt en plattHD3Dfärgteve att ha däri. Möbeln skall även ha antingen öppna hyllor eller glasade dörrar så mina fina älgservis syns!

Avslutningsvis bjuder jag på ett par positiva och upplyftande sånger:
Väl mött och på återhörande...

http://www.youtube.com/watch?v=BksYODDD5P0 - Går ej bädda in pga meningslösa regler.




//Jonas

Kommentarer
Postat av: Gunilla Bengtsson

Tack för det!!!Ett knippe mkt bra låtar.

2011-02-07 @ 18:58:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0