Hemma.

Och har så varit en vecka. Roligt med resa, men det bästa med resandet är hemkomsten.
Nu har jag andats ren luft i en vecka och det är riktigt skönt. Har inte hunnit med så mycket intressant annat än att sommarjobbet börjat. Är uppe i Backe och taxerar ungskog. Tror att det går skapligt, lär bli varse efter kontrolltaxeringen...

Innan sommaren lovade jag dyrt och heligt att äta upp kepsen om jag inte fick se någon björn, jag ska ju trots allt jobba i världens brunbjörntätaste området. Dag 2 försvann norrskogskepsens fadda smak ur munnen för då var det dags för sommaren första närkontakt. Stod och relaskoperade en provyta (räknar träd för den icke insatte). Hörde ett brak. Tänkte att "nu får jag se mig en rejäl strömsundsälg". Men icke. Ut i öppningen framför mig kommer en nalle. Fick lite puls och tänkte att jag måste ge mig till känna innan den kommer ännu närmare. Hållet var nu ca 30 meter. Rev av mig kepsen, f.ö en SCA-keps som jag fick av en virkesköpare så "jag inte skulle bli flintskallig av norrskogskepsen". Sade att det redan var för sent. "Skyll inte på mig när håret börjar växa igen i augusti" var repliken. Ska bli intressant att se om det stämmer. Nåväl. Rev av mig kepsen, viftade med den och sade med hög röst: "Hallå. Här är jag". Björnen tvärstannade. Tittade på mig i 1-2 sekunder och sedan försvann den i samma fart som avlöningar har en tendens att göra. Den sneddade över ett hygge så jag fick se den på lite håll där den skenade iväg. De har bra fart trots att de ser rätt loja ut...
Jaja, allt gick bra och det var roligt att få se en björn sådär i verkliga livet. Nu vet man ju att behåller koncepten någorlunda tills nästa gång det hettar till.

Vad kan man mer berätta om då... Jo, arrendena är ordnade för i år, så man får jaga en säsong till. Åkte runt med mössan i handen och tiggde och till slut löste det sig. Inte speciellt roligt, men det är skönt det är klart.
Nu ser listan ut som följer:
71 ha älg - 500 kr
34 ha älg/småvilt - Ingenting
43 ha älg/småvilt - Ingenting
15 ha älg - En flaska starkt
Rimlig ersättning... Men så känner jag de flesta av dem också...

Cash växer och frodas. Han ska följa med mig på sommarjobbet nu denna vecka, hur det går återstår att se men vi får hoppas han inte blir alltför myggbiten och framförallt att vi slipper närkontakt med någon fler nalle...
Ett kungarike för en hundgård...

Annars är det bara att hoppas att vissa affärer går i lås så är framtiden i hamn m.a.p boende, jakträtt och annat.
Men det återstår att se och livet har lärt mig den läxan att man inte ska ha några större förhoppningar om någonting för det leder mest till gråt och tandagnisslan...

Är fortfarande både dator- och I-telle-fån-lös så det blir långt mellan uppdateringarna vad gäller det mesta nu i sommar. Men förhoppningsvis har ni annat för er än att sitta här och glo på dagarna...

Väl mött.

Avslutar det hela med att lägga in några bilder från Södra Sverigeresan så får ni se hur det var...

//Jonas


Sydlänsk jakt...


Cash vid havet


Hylte. Där vi besökte både bruket och naturligtvis Hylte Lantmän.


"Fina" bockar från Wanås. Abnorma skulle jag kalla dem...


Ett "konstverk" signerat Yoko Ono. Träd som man hänger lappar i på vilka
man skrivit sina önskningar.


Rimlig önskan...


Revsundshornet. Som av någon väldigt outgrundlig anledning hänger
på Södras huvudkontor...


Blygsamhet är en dygd...Eller hur var det nu?


Ett av många sörländska odjur... En orm.


Ett av många mycket egendomliga ting som fanns på vårt sista boende,
i Skinnskatteberg. "Borntorpet".

Ja, det var ett axplock av vad jag lade märke till och tog kort på...



Kommentarer
Postat av: Erik

Håller med om kommentaren på bockhornen. Ett bra exempel på att poängsystemet har brister när det ska bedömmas vackra troféer. Inte eftersträvansvärt,även om de har en imponerande massa.

2011-07-04 @ 23:43:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0