Katt-a-strof...

Blev det faktiskt inte. Snarare tvärtom. En riktigt lyckad jakthelg som kröntes på det bästa av sätt. Usch vad positivt det lät, men det är inget att göra något åt.

Fredagen ägnades åt kaffedrickning.

Lördagen inleddes vid 5 på morgonen (efter 1,5 timmas sömn pga fredagens kaffedrickning) med en stadig frukost, sedan bar det av till Fåker och rastning i sakta mak av skotern. I klarspråk: Spåra. Jag och Staffan rekade upp det mesta av marken men såg inte ett jota. Hundfolket anlände och paniken kom krypande att man inte lyckats prestera en ring. Ringde Lill-Jonas: I Kälarne hade dom 3 katter ringade men inga hundar så då for vi dit istället.
Efter sedvanligt mummel, kaffedrickning etc bar det av på pass. Jag stod utomordentligt till mitt uppe på en ås.
Amerikastövarna släpptes och började sin klagosång omgående. Naturligtvis började det bukta på andra änden av ringen så det enda vi på min sida kunde göra var att försöka hålla oss vid liv i snålblåsten. Var länge sen jag frös nåt så in i skråen som jag då gjorde. Men hur det än var så började det vinkla av mot oss, mer och mer. Såg på Messmörspejlen att de följde samma höjdkurva som jag stod i slutet av...
-"Perfekt" tänkte jag. Men som vanligt så började det jävlas, tre skotrar kom.  Dessa beslöt sig för att stanna 150 meter bort och och börja skrika åt varandra genom hjälmarna. Jag svor och kastade en get. Katterna kastade i sin tur även de. Det syntes en tydlig 90-gradare på Messmörspejlen då hundarna väl nådde dit i det tunga föret. Sedan gick dom ut i andra änden och det avslutades. Synd.

Söndagen hade vi färska spår på Storlagets mark. De ville ha hundhjälp och som goda snyltgäster följde vi andra med. Hemma var det också spår, men vi hade lovat dem att komma och man ska hålla vad man lovar för att få komma förbi Pelle i Porten när det är dags för det...
Nåväl. Vi ringade dem i en rätt liten ring. Ett skoterspår gick ner mitt i och jag och felkönad sambo gick ner och spårade av det. Hittade spår söderut. Ringde och talade om detta och vi posterade ut. Jag stod på inspåret för det var öppet där och jag hade kombin, Emil stod nere i ett tätt björkslyelände med sin hagelbock. Efter en inte alltför lång stund av konstant olåt från Amerikastövarna såg jag ett lodjur. Jag rörde inte en fena men trots vintercamo och sly i vägen för oss båda såg det mig direkt. Stannade till en kort sekund och for sedan iväg på det mest graciösa sätt jag sett ett djur röra sig. Fick in det i kikaren och sköt ett hagelskott som inte hade någon verkan. Hundarna kom och efter en liten bukt så blev det fast stånd. Hundförare Niklas gick då in och avslutade det hela.
Efter skottet vidtog pappersexcercis och telefonsamtal med länsstyrelsen, det var dock trevligt folk och allt fortlöpte väl. De var glada att det sköts några djur runt Storsjön också så avskjutningen sprids över länet. Lodjuret var en hona.
Tidningsartikel: http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=8107&avd1=0

Nåväl. Spännande var det i alla fall. Blir det mer spårsnö och tid, slantar och hundar finns tillgängliga far jag nog hem igen och prövar. Vi hade 4 olika djur inne på vår mark i helgen som det inte blev jakt på, tyvärr. Men nästa gång (om det inte blir fullskjutet) får vi hoppas att vi kan husera där! Det skulle inte göra något med tanke på rådisarna...

Annars så är det intet nytt på Östfronten. Varit på ett studiebesök på Martinssons i Bygdsiljum idag. Riktigt intressant att se en flång ny såglinje, limträfabrik och ett justerverk som är två år gammalt och kostade 110 miljoner...
Nu är det två "lediga" dagar. Tenta på torsdag. Redovisningsaberhelvete på fredag och sedan underbar helg igen.

Avslutar skrivelsen med att lägga in några bilder från helgens jakt. Känsliga läsare uppmanas titta på bilderna och sluta pipa så jävla mycket.


Katt.


Vacker, graciös och effektiv i livet. Vacker även i slutet.


Niklas Friberg med sin katt. Det är ju ynkedom att man måste leja
masar till hjälp... ;)


En helbom lyckades jag i alla fall inte prestera även om bedriften inte
är något att skryta med. Borde väl ha varit 40 till i´n om det skulle bli
ett G...

Jo, jag har nr 88 i Åsele på lördag... Nr 90 har Ullisjaurlandets Ingo som ägs av en klasskompis. Ni kan ju hålla kolla på oss, det är vi som kommer springa i Kalle Anka-mask i ringen och sedan springa ut och köra som biltjuvar därifrån...

Väl mött.

//Jonas

Kommentarer
Postat av: Erik

Grattis till assistpoängen! =)

2011-03-21 @ 21:50:03
URL: http://storeriksjakt.blogg.se/
Postat av: Jonas

Huvudsaken är att allt gick bra å att det var rätt katt. Det var tre i farten i ringen. En kröp under vägen i en trumma och en annan spratt över en väg då postaren kollade åt fel (eller för katten rätt) håll.

2011-03-21 @ 22:50:28
URL: http://harvner.blogg.se/
Postat av: Erik

Absolut! Skönt när det löser sig. Låter som att katten i trumman borde blivit ett lätt byte annars,eller?

2011-03-22 @ 16:05:51
Postat av: masen

å hur skulle surjämtan klara sig utan hjälp av sörlänningar

2011-03-23 @ 08:14:57
Postat av: Jonas

I alla fall lodjursjakten skulle gå väldigt trögt! =)

2011-03-23 @ 17:42:47
URL: http://harvner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0