Tre dagar kvar... Tror jag...

Vi friherrar har inte så stor koll på tid, rum och veckans alla dagar. Efter att ha haft semester i snart 5 dagar så har sömnrytmen återgått till den studieanpassade sömnrytmen, dvs runt 17-18 timmar per dygn... Dagarna flyter ihop, blir till veckor som blir till månader... Nä, så illa är det faktiskt inte. Men inga väckarklockor har ljudit på morgonen i alla fall... Skönt.
 
På måndag drar det igång. Ska bli riktigt roligt faktiskt. Vi har gott om älg, som jag tidigare skrivit. Något som är mindre roligt är att jag jagat bock 7 kvällar i rad och inte sett en enda en. Ikväll var det första gången jag såg rå över huvud taget, get och kid kom fram. Annars är det älg. Överallt älg. Miniälg. Man smyger fram till någon av de fåtaliga inägor som finns kvar, smyger sig ner på närmsta stubbe. Väntar. Vad kommer? Jo, fjolingar. Miniälgar. Som jollrar runt och skrämmer bort rådjuren. Andra kanske har andra erfarenheter men min uppfattning är att om det är älg framme så går inte rådjuren fram, åtminstone inte om inägorna bara är på runt hektaret.
Kan bifoga en bild på en av yngelälgarna jag sett på bockpasset...
 
Försvinn och skräm ut en bock istället...
 
Jag hoppas det älg- och mat-i-skogen-relaterat det här att jag inte sett några bockar. Vore väldigt trist om det blivit en dip i stammen. Det är ju rådjursjakten som räddar säsongen...
 
Alla förberedelser har gått bra. Fast nu ljög jag lite... Skyttet gick katastrofuselt. Sköt bra första gången jag var på banan, brons och nån guldserie. Gången efter tänkte jag "bara göra klart". Sköt som en potta skit. Hade 6 serier med tre 5:1:or och en träff i. Kastade bort sista löpskottet i varenda serie. Nåväl, tänkte jag, nästa gång sitter dom där. Då gick det om möjligt ännu sämre. Hade ännu fler skott borta och konstiga bommar som då jag tryckte av kändes okej. The båttom nåddes då jag fick en serie med 0-0-0-3. Då tänkte jag som så: "Aldrig i helvete att jag skjuter 0 på stå". Det finns inte. Dessutom kändes serien bra vilket gjorde det hela ännu mer egendomligt. Tog och kollade igenom den tyska plastbössan. Då har en liten liten mikroskopisk insexskruv som sköter om låsningen till kikarfästet gängats ur så låsflärpen till kikarsiktet har åkt upp och levde sitt egna lilla liv. Fästet var således löst i bakkant och glappade flertalet millimetrar. Hem till hydda. Leta insexnycklar. Hitta en som var för stor men som ändå dög till att få ner miniskruven så fästet kunde låsas. For på banan på torsdagen och då gick det som det skulle igen. Nu har jag varit in på vapenaffären i stan och locktitat skruvjäveln så den inte kan spöka igen. Nästa år får man skylla på någonting annat...
 
Lilla-E har tagit upp älg. Det var inte riktigt meningen, han är lite ung ännu, 6 månader, men samtidigt måste han få ris mellan tassarna om det ska bli älghunn i slutändan. Direkt på släppet gjorde han en rejäl sväng på runt 350m. Kom tillbaka riktigt bra. Sen var det mest joller runt mina ben ett tag. Gick över trånamyra med riktning Hofvlins då han höjde huvudet och försvann. Jag frös i steget. Efter 2-3 minuter hör jag hur älgarna brakar iväg och hunden följer efter ca 400m, där börjar han jollra runt runt i 5-10 minuter och sedan kommer han i sina bakspår tillbaka.
Av detta kan man dra flera slutsatser där jag börjar med den viktigaste:
Han letar sig tillbaka i bakspåren. Guld värt då man jagar bynära. (Annars också för den delen, men då man är riktigt på sidan om behöver man ju inte ideligen stå med mössan i näven och skämmas för att hunn är inne och jollrar på gårdar).
Han är ingen idiot som bara flyger rätt fram och börjar på tokskälla eller bita efter älgarna.
Han har ännu inte modet som krävs att börja skälla. Men det kommer! Det är min fulla och fasta övertygelse.
Som jag tidigare sagt: Allt som händer i höst är ren bonus, det är 2014 som gäller. Det är dessutom ett jämt årtal, jag har tur på dom...
 
 Använde messmörspejlen denna dag för jag har bytt antenn till halsbandet (tack J.Russel) och ville
kolla så det fungerade...
 

Var även till Lycksele och ställde ut Lilla-E. Det gick inte så bra. Från att ha fått bra kritik i Hallen så hade det på några veckor blivit fel på allt tydligen. Håhåjaja du tunga värld, åtta barn och ingen kär... Inget att bry sig om, har med mig samma hunn hem som dit. Det är i Åsele till våren det gäller ändå!
 
Lilla-E på Fredriks buvall på Tåsjöberget.
 

Och nu. Jag kan fan inte hålla mig längre. Jag är förbanand på en sak också. Riktigt förbannad. Och det är det fenomenet att Jämtlands län är fullständigt nerlusat av utbölingar. Det är norskar, finnar och sörlänningar överallt som ska jaga. Hur i helvete får dom tag i markerna? Hunduppfödare med tvivelaktiga framgångar har plättar på 4-5000 hektar utspridda i norra delarna av jämtland. En del av markerna sätter de inte ens sin fot på utan bara hyr ut veckovis för ohemula summor. Till? Norskar naturligtvis. "Ja, vi elsker dette lanne". Jamen håll er där då för helvete. Okej att markägaren gör det. Det hör ju till äganderätten av marken att göra nästan vad man vill. Men att dessa personer billigt kan komma över arrenden och sedan sälja jakter dyrt är ju oerhört emotsägelsefullt då det är mängder med lokala förmågor som letar mark.
Jag har bott i länet sedan 1980, då jag föddes. Inte en enda jävla dag har jag fått jaga i Strömsunds kommun. Inte en. Trots att man lagt anbud på marker, svarat på annonser och annat. Men resten av världen verkar välkommen dit, på både älg- och björnjakt. Jag pyntar ju för fan samma hektarpris och tänker dessutom inte tjäna på det utan sköta saker och ting långsiktigt. Inte ha dit lycksökare och storkarlar som brakar in med köpehundar och chevroleter och gör soprent innan de likt egyptens gräshoppor drar till nästa köpemark. En mark som de bryr sig lika lite om. Tvi fan.
Går in på facebook och tittar, i varenda grupp är det nu mängder med bilder på bilar som packas i de södra delarna av landet för att åka uppåt delta i septemberjakten. Jaja, vackert så. Men hur fan får dom tag i markerna? Det är den stora gåtan för mig? Jag skulle gladeligen packa bilen en vecka i oktober och åka söderut och vara med på en riktig oktobervecka. Men si det går inte..."Det är så mycket folk". Jamen vad fan är det här då? Man får panik av att gå in på Simonssons och handla, man kan ju tro man är på NK.
Det här med "att jägarkåren är förgubbad och håller på dö ut" stämmer då fan inte. Den som myntade det uttrycket är då inte älghundsägare i södra norrland i alla fall... 
 
Sånt här måste man hålla på med för att hålla en jaktmark i skick. Undras hur många norskar som är i Hoting och kör ut torn?
 

Avdelningen fullständigt meningslöst gnäll är nu avklarad. Kommer inte bli någon förändring på grund av dessa rader, men jag vet att jag är långt ifrån ensam om åsikterna. Vi är ju många som i det dolda tampas med storkarlar om arrendena där ute. Men vi sänker oss inte till nivån att man måste maila bilder till jakttabloidernas version av Aftonslasket bara för att vi skjutit en räv eller två... Med tiden får man hoppas det löser sig ändå. Med heder och ära i behåll.
 
Man får väl ägna sig åt bärplockning istället. Trots massinvasion även inom det gebitet så finns det ju i alla fulla fall så det räcker och blir över åt alla!
 
Naturen ger oss mycket gratis. Ibland måste man ta sig tiden att ta det tillvara!
 

I morgon ska de två sista passen göras klart. Det var ju någon som på jobbardagen sade: "Jamen det är ju bara att göra sen". Nästa gång de orden uttalas på en jobbardag ska det vara skriftligt på att talaren är den som utför det också... Fem nya torn är "inte bara att göra sen". Fast man har ju semester, kan ju lika gärna göra någon nytta som att sitta inne och rulla tummarna. Det är ju inte direkt så det vimlar av övriga icke jaktrelaterade göromål just nu...
Nästa år blir det dock lätträknade passkonstruktioner från min sida, då ska jag koncentrera mig på att ha en hund i form och igång. Och sen ska jag famimej aldrig mer sitta på pass.
 
Nu är det nog natta här. Jag lär återkomma med lite rapporter från jakten inom kort. Nu har man ju semester och tillgång till dator 24/7 så att säga...
 
"Stoppa pressarna! Harvner har skjutit en räv!". Och nej. Jag har inte skjutit den i benet, sköt snett uppifrån och det blev något konstigt med utgången. Stod på en hög dikespall och fick den nere i en plogfåra... Hur? Muspip-pipa naturligtvis. Bör finnas i fickan hos alla...
 

På återhörande.
 
//Jonas
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0