Bilbingo.

Jag har börjat förstå innebörden av bilbingo nu. Det är alltså prisutdelningen alla bilarna samlas på och själva spelet är på vägen dit. Man får en brick med posten och sen får man välja väg till bingoplatsen. 40-60-30-70-100-80-Bingo. De här nya hastighetsbestämmelserna är ju rena natta. Det är nya farter hela tiden trots att vägen ser likadan ut. Att spana efter älg är ju ogörligt, man måste ha stenkoll på skyltarna som kommer med nya budskap ett par gånger per kilometer. Jo, det här kostade mig 1500. Jag förlorade i bingospelet, så att säga. Såg polisen på långt håll, kollade på hastighetsmätaren, den visade 90 prick. Blev invinkad. Fick blåsa, det gick naturligtvis bra och sedan sa han: -Det gick ju lite för fort också... Nja, sade jag, körde ju 90... -Jo, men det är 80 här... Ridå. Inte lönt att neka heller.
Jaja, är inte så upprörd egentligen. De gör sitt jobb och jag gjorde fel. Har haft körkort i 15 år och fått två böteslappar á 1500 kr. 3000 kr känns överkomligt då man vet att de gör sitt bästa för att skydda oss från fyllskallar och självutnämda Schumachers längs våra vägar.
 
Och när vi ändå är inne på bilar så kan jag ju lägga upp och visa Hiluxens nya skor. Blev riktigt bra om jag får säga det själv... Och just här får jag ju göra det!
 
 Före...
 
 Och efter.
 

Nu framöver när/om det finns tid och pengar ska jag ta itu med skärmkanterna. Det är ingen större panik ännu, den förra jag hade såg betydligt värre ut. Men för att använda ett konstigt talesätt: Bäst att mota Olle i grind. Undras vad den där stackars Olle gjort?
 
Med Lille-E går det bara bra. Är ute i skogen nån timma varje dag. Antingen bara så han får jollra, eller så spårar vi någon älg eller så får han med när man gör tappra försök att plocka hjortron. Svängarna blir större och större och igår var han faktiskt borta och gjorde nån slags miniatyrsökrunda i 2-3 minuter. Det är roligt att se att dom svarar på det man gör.
Men med bärplockningen går det sämre. Hjortronen är inte mogna där jag håller till. Runt om plockas det blötmylta i kilovis som det hörs, men där jag varit har det bara varit kart. Förvisso mycket kart men ännu inte färdigt för syltkastrullen. Ska ut igen nu i veckan, hoppas de har mognat.
 
Hjortronkart.
 
I övrigt finns väl inte så mycket intressant att förtälja. Jag kan visa några bilder på egendomligheter jag stött på på jobbet. Det finns mer än bara träd i skogen...
 
 Nöden har ingen lag.
 
 Mitt ute i ingenstans fanns denna glänta med dessa grejor. En skylt där det stod privat fanns också. Är dock ganska 100% säker på att det inte alls är privat... Vet inte riktigt vad som händer i denna glänta...
 
 Från samma glänta. Konstruktion av något slag...
 
 Sverige måste ha förlorat i fotboll...
 
 En av de största och finaste fångstgropar jag funnit. Den verkar ha varit effektiv genom åren också...
 
 Björnskit. Den hade dyngt i farten så det låg sådana här små pluppar efter en bra sträcka av vägen. Luktade vämjeligt. F.ö den första och enda björnskiten jag sett i sommar som jag med säkerhet kan säga är gjord i år.
 

Nu blir det jobb en vecka till. Sen har jag faktiskt tänkt vara ledig en vecka. Ska vara hundvakt åt Cash och sen bär det av till Fäviken. Tar ut nån semesterdag, sen tänkte jag faktiskt jobba en helg fram i augusti som får jämna ut det hela. Dels är jag för snål för att ta ut några många obetalda dagar och sen lovade jag att inte vara ledig så mycket. Men det som är skönt med skogsjobb är att man lägger upp tiden lite som man vill.
 

Har ni vägarna förbi Fäviken så kom gärna förbi och hälsa på. Kommer stå och visa B-Bark pejlen i MSS-Jakts tält. Kan inte så mycket om den ännu, men får snart mitt halsband och då ska jag förhoppningsvis hinna lära mig såpass mycket så man kan svara på några av frågorna i alla fall.
Sen är det Sven-Ingvars i år igen. Bara en sån sak!
 
 
Nu är det dags att gå ut och börja dagens värv. Ska göra rent och snyggt i gamla hundgården. Lilla-E har ju en ny och fin hundgård hos sin andra pappa, Håkan, men jag tänkte ta och göra i ordning Elvis och Zorros gamla hundgård så den är ogräsfri, fräsch och fungerande så det går ha Lille-E däri också. Han trivs bra i hundgården. Han skäller inte utan han håller på jollrar helt för sig själv timma ut och timma in. Det är faktiskt väldigt lättsamt. Men samtidigt är det lite farligt att det är så lätt att ha honom där. Det får inte bli för mycket så man tappar mycket av kontakten. Men det ska nog inte vara någon större fara på taket med det heller. Jag tycker ju faktiskt att en stor del av att vara hundägare att ta hand om dem på bästa sätt även under de dagar som man inte jagar med dem. Och det är ju tyvärr en betydande andel av årets dagar som de inte används i skog och mark.
Man är nog lite konstig egentligen... Har hund 365 dagar per år och använder dem 15-20 på sin höjd. Tur det går aktivera sig med så mycket annat de övriga dagarna, spårning, träning, med mera.
 
Väl mött.
 
//J
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0