Pliktskyldig uppdatering.

En dag kvar av premiärveckan.
Jagat måndag, tisdag, onsdag, fredag, lördag och vi ska ut även i morgon. Ingen jakt på torsdagen pga jaktlagsfesten på onsdagskvällen.
Kort rapport följer:
 
Söndagen tillbringades på skjutbanan där björnpasset avlades och studsarna skottställdes med riktig ammunition. På eftermiddagen hade vi jaktmöte.
 
Två snäpp upp och det duger...
 
Mån:
Satte mig i ridån mellan snejtalln och stejn. Där de brukar gå ut. Rak nordlig vind, tyvärr rakt in i såten. Men jag kunde inte sätta mig på annat vis så det var bara att gilla läget. Frös som jag aldrig frusit förr. Jag tror tammejfan märgen var bentjäla ett tag. Linkan fick tag i älg som kom rakt på mig. Gick ner på knä. En ko klev fram, öppet och fint. Stannade och vädrade. Såg ingen kalv. Tänkte precis skjuta i stickhålet då jag ser att slyn bakom kon vippar till och ett par kalvöron blir synliga. Kon står och vädrar några sekunder till och kastar sedan av. Kalven var aldrig synlig bakom slyn utan jag såg bara öronen på den. Dessa två gick sedan rakt till Nisse som sköt båda.
På måndag eftermiddag sköts det en liten oxe, f.ö. första älgen för 15:s barnbarn, riktigt roligt. Sen sköt Håkan en liten kviga. Mest troligt den kviga som är på bild i föregående inlägg.
Håkan gick bara fram och konstaterade att den var död och gick sedan tillbaka och satte sig. Jag for efter Lilla-E som fick spåra fram till älgen. Han betedde sig riktigt bra. Tog spåret klockrent och spårade fram till kvigan. Direkt han såg den blev han lång i ryggen men efter bara några sekunder så satt han i snoken på den och sedan var det full frenesi på både skall, raggrivning och örondemolering. En oerhörd lättnad att få en sådan reaktion efter att ha sett Cash som bara slickade lite grand och sedan inte brydde sig mer...
 
Måndagens köttbörda...
 
Tisdagen var en dag med bra jakttemperatur. Fint väder men ingen bastu. På morgonen blev det inget resultat men på eftermiddagen sköts det tre djur nästan direkt. Jag såg en liten pinntjur på morgonen, men det gick helt enkelt för fort. Satt med lurarna på, hördes ingenting. Sen var det ett knak och med det var älgen mitt i skjutgatan, jag osäkrade och svängde runt men det var bara ett arsle att sikta på så då gav jag klån i den...
 
Då hängde det 6 vuxna och en kalv i slakteriet efter två dagars jakt... Onsdagen vigdes åt kalvjakt. Det sköts ingen älg men hunden Bosse jobbade riktigt fint med en avelsko hela dagen. Fick även äran att smyga på ståndskallet och försöka locka in hunden. Väckte ljuva minnen till liv. Jag hoppas att få uppleva det igen. Det gick inte att locka in hunden och ägaren blev något försenad till festen på kvällen...
 
Torsdagen tillbringades med att ta det lugnt och sedan fara ut på eftermiddagen och släppa Eko. Det är två steg fram och ett bak vad gäller unghundar och i torsdags var det en bakåtvolt... Bara joll, inga sökturer alls. Men men, det ändrar sig nog.
 
Fredagen jagades det kalv igen. Jag fick det bästa läget jag haft under de här sista tre katastrofåren. En kviga kom fram på skoterleden där jag satt. 30 meters håll. Tittade åt höger och åt vänster. Kliade sig med bakklöven bakom örat. Tittade lite mer. Sen spatserade hon vidare. Man fick ju öva på att sikta i alla fall...
 
Idag så jagade vi också kalv. Jag såg ett ensamt vuxet djur i fyrsprång över ett rishygge. Kan inte säga vad det var för något annat än det var en älg. Hundarna fick upp hondjur som gick ur såten men en passare såg en kalv. En hund släpptes senare på det spåret och kalven sköts av en annan passare. Ingen hundjakt alls.
 
Vi har sett lite kalv då vi jagat älg. Mycket ensamma hondjur. Annars ser vi dock mycket kalvkor när vi är ute och t.ex. pürschar bock. Det verkar som att korna ställer av kalvarna och drar med sig hundarna på långskjuts. Vet inte vad detta beror på, men det ökar ju tyvärr risken att kalvförande ko skjuts. Det är inte alls roligt... Hoppas det ändras längre fram.
 
Vi har sett några sådana här dyngrusor i år... De kryper närmare...
 
I morgon ska vi jaga Kungsnäs. En inte alltför rolig såt efter 45:an. Men det måste ju jagas av även där. Nu ska jag fara och bygga en stege så jag tar mig upp på en gigantiskt stor sten där jag tänkte sitta i morgon.
Jag tror att kalv kommer fällas i morgon, men av någon annan. Jag lär se 2 kapitaloxar och en kviga.
 
För att sammanfatta veckan har det varit mycket trevligt. Jakten har varit sisådär. Bara hoppälgar, inga nämnvärda hundjobb annat än Bosses onsdag. Inga sårskjutningar och bra gemenskap. Temperaturen steg efter måndag och tisdag och de övriga dagarna har det varit på gränsen till olidligt i skogen. Synd att jaktvardagarna blir när det är denna hetta. Oktoberjakt är vad som gäller. Fräsch luft. Pigga hundar. Men det kanske man också får uppleva innan det är dags att slå igen ögonlocken... En oktobervecka...
 
Eko vid "sin" minikviga.
 

I morgon, söndag, blir det, som sagt var, en såt: Kungsnäs. Sen är det köttdelning och efter det avfärd till helvetet: Umeå. Sova där några timmar och sedan fara till Piteå för att inleda examensarbetet. Lite nervöst ärligt talat. Men mest nervös är jag för resan till Umeå... Blir till att ruinera sig på kaffe och red-bull så man inte viker storsvensken runt någon tall efter vägen. Vore ju rätt onödigt nu då man fått valpen rumsren och allt...
 
På återhörande.
 
/Mvh Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0