Bastu.

Så är den då här. Sommaren. När tar den slut? På radion pratar de inte om något annat än att det är såååå skönt med värme och sol. På färgteven likaså. För att inte tala om skvallertabloidernas orerande om denna förbannade värme. Är det ingen som pratar i radio, syns i färgteve eller skriver i tidningar som någon gång testat att utföra ett arbete? Sitter man rakt upp och ner i en baden-baden-stol kanske det är skönt. Prövar man att göra någonting är det allt annat än skönt. Dessutom går det ju inte ha jacka på sig. Blekfeta män och även deras omgivning mår bättre av temperaturer som medger bärande av jackor. 
Nu hoppas vi att juni gå fort, juli ännu fortare, Fäviken går extremt sakta och sedan kan det få bli augisti, 10+ och stadig västlig vind. Då ska det bli musik på Gransjötrakten....
 
Den här lilla gynnaren kostar någon miljard...
 

Har varit till Lycksele och arbetat på Utemässan där. Det var en mycket trevlig tillställning. Stod i mssjakt.se´s monter och demade efter bästa förmåga b-bark och vorn-ryggsäckar. Det är faktiskt roligt. Dessutom är det väldigt bra övning för att bli fri sin folkskygghet... Nu ska vi iväg på tre mässor till i sommar: Höga Kusten Game Fair, Fäviken och Jaktmässan i Sunne. Kom gärna förbi montern och säg hej! 
Nu ska jag bara lära mig Iphone-appen till pejlen så man förhoppningsvis kan svara på frågor kring den också...
Har köpt en åtelkamera. Det är en sån här: http://www.mssjakt.se/ovrigt/acorn-guard-ag-690-mg# (klicka på länken). Bifogar några bilder nedan på hur det kan se ut under en vanlig vecka vid en helt vanlig saltsten här på Gransjötrakten...
 
 
 
 
 
Tre olika älgar och en liten bock. Samt duvor till förbannelse. Innan jag skaffade denna hade jag inte en aning om att duvor åt på saltstenar. Men det har man då fått lärt sig. De sitter uppe på stenen och låter sig väl smaka...
Nåja. Det kan vi väl bjuda på!
Kameran var väldigt lättanvänd. Man gjorde alla inställningar i datorn, bara att välja förinställda operatörer, vilka nummer mms:en skall gå till och sedan var det bara att automatiskt skapa en installationsfil som man kopierade in på minneskortet. Fungerade galant. Snålade dock lite och köpte ett litet minneskort, därför har jag valt kvalitet "low" på bilderna. Jag använde google-översätt och kom fram till att "low" betydde låg kvalitet och därmed små filer... Tycker ändå att de duger fullgott. Bilderna ovan är förminskade för att passa här...
 
Blev anfallen av en fjällvråk på jobbet i förra veckan. Kom lite för nära boet. Bara att packa ihop och återvända
om någon månad... Mäktiga djur. De får dock gärna hålla sig liiiite längre bort än 3 meter från skallen...
 
Har gått och blivit ultramodern också... Min Facebook består mest av reklam från företag jag inte vill handla från samt spam med bilder på hundar som har tomteluvor på sig. Det verkar som fler och fler blir mindre och mindre aktiva där utan snarare enbart använder det som en reklampelare från allt från avelshundar till bajsblöjor. Efter lite efterforskning så kom jag fram till att något som heter Instagram är mycket mer reklambefriat än Facebook. Det tackade vi för och gick med. Harvner heter jag där också, om nu någon är intresserad av att följa. Förhoppningsvis blir det väl lite roligare bilder och skriverier bara hösten vill infinna sig...
 
Årsringar hos en gran. Rätt bra ändå för att vara i Strömsunds kommun... Man skulle bara haft 145 hektar av det istället för 1,45 hektar...
 

Har inte tappat Eko något mer heller. Däremot har det blivit några mil cykel sedan sist. Nu har ju den där årstiden kommit då schemalagd träning får stå åt sidan för den temperaturreglerade träningen. Har 15 grader som gräns för cykling och är det över 10 blir det en kortare sväng, runt 5km. 
Men han är i god form den lille Eko... I lite för god form i vissa avseenden. Vi har anmält oss till en uppfostringsanstalt nu i augusti. Måste få bukt med lite olater som han har börjat med. Det går ju fan inte få främmande. Han beter sig som en fullblodspsykopat om det kommer någon okänd. Hoppar, biter, gosar, ska upp i knäna, ska leka. Ja... Det är riktigt irriterande. Och pinsamt. Men förhoppningsvis så kan vi få lite hjälp att få bort det där och även lite andra olater... Eller åtminstone få tips på hur man ska göra... För den riktiga dressyren börjar ju då man kommer hem efter avslutad kurs... Jag har fått till vissa saker jättebra, t.ex. ej gå in i vardagsrum, kunna åka bil utan att kravla runt utan sitta framför passagerarstolen, med mera. Men det är några grejor som jag går bet på. Tur det finns duktigt folk man kan få hjälp av!
 
Har varit in och naggat i kanten på en nyckelbiotop också. Då ska man tydligen bjuda på tårta... Ingen skada skedd dock för inga maskiner hann dit och jag har dolt misstaget...Tallmarker är inte det lättaste för den som är van rötgran och sly...
 

Nu får det räcka för denna gången. Lär väl höra av mig något mer vad det lider... Just nu är det fredag kväll. Klockan är 21.36. En strålande vacker försommarkväll. Väntar någon timma till och sedan är det dags... En av de stora höjdpunkterna... Älgsafari! 
 
Adjö.
 
/Jonas
 
 

Kommentarer
Postat av: Ragna

Men då har du ju missat P3s program sat-sommar. Där pratar dom enbart om hur värdelös sommaren är och alla dess plågor, rätt så kul!

2014-06-11 @ 20:32:40
Postat av: Mikael

Hej,
Jag har också en ag690 mg
Men jag får inte igång mail sändningen på den. Jag har telia med fri surf.
Har du något tips hur inställningarna ska vara? Mvh Mikael

Svar: Hej. Nej, har inte aktiverat mailfunktionen på min. Kör enbart via mms. Jag har inget mailkonto där man kan ta emot så många filer, inboxen blir full direkt. Men är det inte lika smidigt som med mms då? Dvs att du bara anger alla uppgifterna i det där programmet på datorn och sedan sparar ner installationsfilen på sd-kortet?
Jonas

2014-09-17 @ 13:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0