Sköna maj...

Såg nyss att även förra årets majskrivelse hette likadant, varför bryta en vinnande trend liksom?
 
Jaktstigssäsongen har börjat. Inledde med en monumental katastrof på den stig som eleverna på Torsta så galant hade ordnat. Sjukligt nervös. Två tavelbom på de två första skotten på älgfiguren och sedan var den dagen förstörd. Ingen reklamkeps fick man... Sköt i och för sig lite bättre mot slutet men att tappa 11 poäng på första stationen diskvalificerar en från prisbordet rätt så omgående.
Jaktstig nummer 2, tillika premiären på Landbys Cup gick av stapeln i Åsarna igår. Första stationen gick bra. Monumental katastrof på de efterföljande två stationerna istället. Ingen reklamkeps där heller. Suck. Men topparna är bättre, dock är dalarna för många. Och långa. Men övning ger färdighet och det är väl därför man håller på, för att det är roligt och för att det är bra övning.
Trivs skitbra med CZ:an. Det enda som är att önska är väl en lite vassare kikare, men samtidigt duger det med en kineskikare på en .22:a, åtminstone så länge paraflaxen fungerar som den ska. Har fått hjälp att montera dit Yodave-trycket och det blev en helt annan bössa. Nu får man inte dra i avtryckaren en kvart innan det smäller längre, det är ju faktiskt rätt skönt...
Nya tag på söndag i Krokom. Har som målsättning att vinna en reklamkeps i sommar, hoppas det blir till helgen nu då så man kan skjuta mer avslappnat sedan. Det gäller att lägga upp rimliga målsättningar för oss vanliga dödliga...
 
Har varit ute och tampats med ett antal björnar faktiskt. Eller tampats och tampats, men dom verkar vara i farten. Har spårat två stycken här hemma på jaktmarken. En skapligt stor nalle som gått över Sannevägen riktning Hackåsbyn och en mindre som hade varit i gropen och ätit älgskinn. Bjuder på en bild på spåren från den som gick över Sannevägen.
 
Sortera bort folkspår och annat så ser ni ett par tydliga nallefötter...
 

Såg faktiskt en björn också. Det var mellan Rissna och Brunby, klockan 19 på kvällen. Det var en liten tuss som gick mitt i en fröträdsställning. Såg den på 150 meter men hade sådan tur att det gick ner en skogsbilväg just mot där den var. Svängde av. Kom på 40 meter. Tog några jättefina kort. Tittade sedermera på korten. Det ser ut som jag fotat en myrstack. Ridå. När man för en gångs skull får ett fint läge så blir det bara skit av korten, så less... Men däremot tog jag tillfället i akt att låta Eko sniffa lite på färska björnspår. Tog ut honom ur bilen. Började dra i vind direkt, hoppa upp på stubbar och leta. Sedan då han hittade igen spåren blev han helt tokig. Drog som en idiot, bara sprutade mossa runt tassarna. Han skulle bara efter. Spårade inte längre än så lång som fröträdsställningen var och sedan avbröt jag. Då blev det ett oherrans pip och liv på Eko som minsann inte alls ville avbryta där. Men dels så ville jag lämna nallen ifred för nallens skulle och sen ville jag inte följa efter in i nåt slyhelvete ifall den låg där inne redo att ha ihjäl mig...
 
 Full fart...
 

Sen har jag hittat ytterligare en döälg. Detta måste vara ett trafikeftersök som gått åt skogen alternativt att olyckan aldrig anmälts. Älgen låg 150 meter från vägen i kanten på en kraftledning. Borde ha upptäckts tycker jag... Så väldigt onödigt. En kviga såg det ut att ha varit. Björnen, som var anledningen till att jag gick där, hade dock inte varit fram till älgen utan det är rävar och fåglar som har kalasat vintern igenom.
 
 Onödigt i kubik...
 

Nu skall dock inte läsaren av bloggen tro att jag ska köpa hundkameraväst, lägga ut 17 självdöda nötkreatur, köpa 54 åtelkameror, skaffa ett koppel amerikastövare, utöka jaktmarken genom att skjuta i backen och säga att det är ett eftersök så man får gå in på grannmarken samt bli storkarl inom björnjakteriet bara för att jag kollat runt lite grand... Det finns tyvärr alldeles för mycket patrask som beter sig på det viset och i förlängningen kommer få jakten förbjuden för oss alla i framtiden. En stor eloge till Sveaskog som uppmärksammat avarterna och avlyst jakten på 10.000 hektar. Låt detta bli en minnesbeta. Fortsätter dom så avlys 4 miljoner hektar nästa år. Gå även ut med namnen så rensas nog de egna leden ut rätt kvickt. Så att säga.
Det är bara för resten av markägarna att se och lära. Fungerar det inte: bort med dom. Direkt. 
Filmskapande, instagrammande och facebookande är döden för den här hobbyn. En ständig jakt på bekräftelse, likes och pengar har tagit själen ur det som en gång hette trevlig jakt tillsammans med kompisar och hundar. Nu verkar det vara viktigare att få 300 likes från idioter man inte känner än att ha en bra dag i skogen med vänner. Monumentalt vansinne. Rekommenderar alla att gilla gruppen "Etisk jakt" på Facebook, då kan ni alla fall få lite tips på hur man kan ta smakfulla bilder att lägga upp på sociala medier. Om det nu är så förbannat viktigt att göra det...
Och till grannlagen som drabbas av avarterna: anmäl. Direkt. I media får alla skiten för vad dom håller på med, även vi som försöker sköta oss det bästa vi kan.  
 
Sen... Vad vore väl våren utan den obligatoriska bantningskuren? Vinterns chips- och ostkroksorgier har gjort att bukomfånget svällt och att man återigen antagit formen hos en tumlare. Med en av surkräm och lök dimhöljd blick sneglade jag på mina nya Härkila ProHunt i storlek 48 som är helt omöjliga att stänga och bestämde mig, återigen, för att försöka ta tag i eländet. Eftersom att träning endast är till för personer som är mellan 17-25 och instagrammar bilder på sig själva under längre tid än själva tränandet tar så kände jag att det vill jag inte ge mig på. Vackert så långt. Då återstår att ändra kosten. Under min långa men ack så föga framgångsrika karriär som jojo-bantare tror jag att jag testat precis allting som stått i Aftonslaskets hälsospalt gällande kosthållning. GI, LCHF, 5-2, stenålders- och fan-vet-allt-dieterna. Av dessa så är det väl egentligen bara LCHF som passat bra. Då får man ju trots allt äta det som är gott. Kött, pärer och sås är ju bland det bästa man kan äta. Kött och sås torde då vara det näst bästa man kan äta... Har kört väldigt strikt nu i 3 veckor. Sockeravgiftningen är det vidrigaste man kan tänka på. Förra gången fuskade jag lite nu och då så då blev det inte så hemskt... Men nu... Fy fan. Har haft hallucinationer. Vaknade mitt i natten och var så inihelvete sugen på chips. OLW´s surkräm och lök med ranch-dip till. Var helt svettig, torr i munnen och... hörde ett prassel? Tittade mig runt om i sovrummet och där satt, i perfekt solfjädersformation, 11 dvärgar i skräddarställning och åt just det jag drömde om... Blev skiträdd. Blinkade ett par gånger. Dvärgarna, chipspåsarna och dipen försvann och jag återtogs av John Blund... 
Men den där reklamen som går på färgteven stämmer rätt bra. Den där när dom ska truga i stackaren kakor (vilket skall vara en metafor för grupptrycket att dricka brännvin). Det är ju tammejfan omöjligt att neka mat. Det går inte. Man skall vara på vippen att bli osams innan det går att acceptera att man kanske inte behöver äta 3 smörgåsar och 11 kakor en halvtimma efter man ätit middag. 
 
OM man nu gör sitt bästa för att försöka någonting, oavsett om det är att avstå brännvin så man får behålla hus och hem eller sluta äta sockerbaserat skit så man får på sig ett par Härkilabrallor till hösten så respektera ett nej. Snälla. 
 
Hur går det då? Tja... Jag vet inte för vågen har pajat. Men jag hallucinerar inte längre och jag är bra i magen, för första gången på flera år, så något gott har dock kommit ut av det trots allt! 
Sen att man hittat en leverantör av hemägg gör ju inte saken sämre. Det är en jäkla skillnad på riktiga ägg och sådana man köper i affären.
 
Men nu ska jag ta och avsluta för idag. Återkommer vad det lider... Efter 1/6 kan jag i alla fall förtälja en trevlig nyhet...
 
//Jonas

Kommentarer
Postat av: Mattias

Lika rolig läsning varje gång :-)

2015-05-15 @ 17:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0