En dag kvar...

I morgon är det jaktmöte och sedan drar det igång igen. Det Stora Septembervansinnet.
Bastutemperaturer, spyflugor och geting. Förhoppningsvis även någon älg...
 
Tänkte inte orera speciellt mycket utan enbart förtälja de senaste rönen vad gäller Eko.
Fick hämta honom på söndagen. Då var han mycket bättre. Medicin hade getts direkt i blodet, antibiotika och vätskedrivande. Det var nära att han dog. Väldigt väldigt nära. Lungorna var fyllda med slem och blod då han kom in. Diagnosen var akut lunginflammation. Men han svarade bra på behandlingen och han repade på sig snabbt. Dock är det vila och fortsatt medicinering september ut, eller jag kanske får ok att testa att släppa sista helgen, det vet jag inte ännu. Skall ringa dem efter två veckor och höra. Återbesöket i torsdags visade på en stor förbättring av lungorna. Nu var lungbilderna helt svarta, i lördags var de helt vita (luft blir tydligen svart på röntgen...) och övriga värden var också okej. 
Stark antibiotikakur i 14 dagar. Kortison ännu längre, men har börjat trappats ner nu. 
 
Troligtvis orsakades detta helvete av en bakterie... Släppte honom en vecka innan jaktprovet, då skällde han också rätt bra och simmade/kravlade över en igenväxt sjö. Blandat dyvatten och gungfly. Då jag kopplade honom och 2-3 dagar efteråt spydde han myrvatten. Det troliga är att han dragit i sig någon skit då, genom kallsupar, och att detta blossade upp under ansträngningen som jaktprovet medförde.
Det är i alla fall vad jag hoppas på... Men med tanke på tidigare historik om svaghet i luftvägar mm så ligger det ju ändå och gnager i en att det är någon typ av ödem eller dylikt. 
Fan vet...  Men det lär vis sig. I sådana fall får man väl någon form av medicin så han kan jaga hjälpligt.
 
Men har i alla fall fått låna en hund... Så jag slipper sitta på pass... För femte året i rad trots att jag håller hund...Har lånat en mysig jämthundstik på 6 år, Guldbyns Mika heter hon. Ska bli intressant att testa henne och framförallt så får det gå hur fan det vill, för det är ändå roligare att gå med hund än att sitta och äta fläsk på pass. Dessutom tror jag inte att hon kommer skämma ut sig här, det går nog bra bara det klickar mellan oss så hon vill jaga tillsammans med mig. Hon har börjat göra sig lite hemmastadd nu i alla fall. Trivs i hundgården och har fått komma in och äta lite ben mm tidigare idag.
Men det är väl tur att hon är försäkrad, för hon lär väl bli sjuk i någon egendomlig åkomma hon också bara för att hon vistats nära mig...
 
Önskar Er alla en riktigt bra premiärvecka!
 
/Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0