Toppjaktstur...

En väldigt fin dag fick vi. 6-8 minusgrader, klarblå himmel med lite tunna molnslöjor och en blek januarisol som grädde på moset. Föret var sisådär, sjönk ner i lössnön ungefär en decimeter, men det var rätt bra glid så det kompenserade väldeliga!
Jag åkte längs områdets södra gräns för att sedan vika i norr efter några kilometer och där möta upp mina vapendragare som kom från andra hållet. Såg inte ett liv, fick av någon outgrundlig anledning skavsår i gamla och väl inkörda pjäxor, men till slut kom jag fram till samlingsplatsen...Där blev det strax en brasa som hette duga! Kålbulle, minipizza och kaffe tillagades och njötos till fullo!
På vägen tillbaka till bilen åkte vi alla tre i samlad tropp, vi såg en talgoxe som flög över vägen. Dagens enda viltobs! Men det var en vacker och skön dag ändå i Guds Fria Natur.

Finns inte så mycket mer att skriva, lägger upp lite bilder från dagen...

Jo förresten, såg lite älgspår och det bådar ju gott, det var mer än man gjorde i början av December vill jag lova... Tror nog att jakttrycket är lite väl högt för att älgen skall bli stationär på marken... Har även anmält intresse på ytterligare en parning, (jämthund, inte folk), så nu är jag uppskriven på 4 ställen. Det får räcka så, det är 4 intressanta kombinationer och jag känner att samtliga är lovande. Anledningen att jag skrivit upp mig hos 4 st är att jag vill vara säker på att få en liten till våren då det passar utmärkt i tiden, nästa vår är betydligt sämre ur bäbissynvinkeln. Har inte hymlat för någon att jag varit i kontakt med andra och avanmäler mig naturligtvis direkt man "fått klart" med Bäbisen. Om det är någon som undrar så blir det en hanhund även denna gång...
Ser verkligen fram emot att få börja arbeta med en jycke igen. Slitas mellan hopp och förtvivlan från den ena minuten till den andra, notera de små framstegen som sker varje dag för att till sist få njuta av de första trevande skallen.
Det planeras en betalväg rätt igenom min mark i Jämtland, det känns mindre roligt. Det betyder att den marken är total förstörd. Även om viltstängsel sätts upp så kommer det inte vara ett dugg roligt att lyssna till biljävlar vart än man går och dessutom kommer det bli olikt sig och som alla vet är alla förändringar av ondo.
Förhoppningsvis får man genom framtida jobb kontakter som leder till mer jaktmarker även för älg... Men det är långt borta än och jag hoppas verkligen inte denna väg blir av.

Nåväl, här kommer bilderna från dagens "jakt"...


På väg hem i skymningen...



Kolbulle...Underskattad föda...


Samma kolbulle, fast åt andra hållet. Så att säga...


Jag tror det är jag som kommer glidande...


Helge spanar....Resultatlöst.



Härligt väder, härlig dag!


Lill-Jonas åker först med falkögonen svepandes över talltopparna...

Det är på sin plats att tala om att det är Helge som stått för fotograferingen! Jag tog några värdelösa mobilbilder men blåtandsattiraljen på datorn har skurit så jag får inte in dem...Ingen större förlust skedd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0