Fingertoppsdiarré...

Nu får det faktiskt vara slutfjantat. Jag har varit alldeles för snäll på slutet och skrivet om ohemult ointressanta saker á la blondinbloggerskor. Har gått några veckor nu så jag har hunnit reta upp mig på vissa saker…

 

Musik kan vi börja med: Hur ända in i det högaste av alla helveten är det ställt med detta idag? Jag menar… Manboy… Är det 35 ord i hela låten så är det ju bra och vad säger den egentligen? Kalla mig pojkman (vad är det?), jag bryr mig inte. Nähe. Okej, jag lovar… Är det bland det bästa Sveriges låtskrivande elit kan komma på idag så ber jag att få beklaga sorgen å allas våra vägnar.

Jag blir så fruktansvärt less på att mina stackars tinnitusdrabbade öron skall bli våldtagna dag ut och dag in av skvalradions dynga. Gjorde det fatala misstaget att åka på McDonalds och äta kalla hamburgare i lördags. Inte nog med att man måste stå i en kö bakom 43 ungjävlar som varken kan gå, stå, prata eller äta utan assistans men likförbannat skall beställa sitt sketna Happy-Meal själva så ska man måsta lyssna till skvalradio under tiden man äter. Detta fenomen har tyvärr blivit kutym för vart man än ämnar intaga sin föda. Är man på Kinarestaurang så är det en viss sorts yl, på grillen i Hackås är en annan olåt och på lunchrestaurangen en tredje sort.

Vart skall man gå för att få äta i en lugn och skön miljö där det enda man hör är bestickens glädjefulla kvitter då de möter porslinet och samtalet med den/de man äter med? Uschiamej. Jag vet i och för sig redan svaret, men det kan vara kul att äta ute någon gång ibland också…

 

För att fortsätta inom inslaget ämne, musiken: Billboard 200 rankar varje vecka de 200 bäst sålda albumen i USA. Här är lite statistik, hämtat från Sanningens Källa, Wikipedia…

 

Artister med flest album på listan

  • Elvis Presley (114)
  • Frank Sinatra (83)
  • Johnny Mathis (73)
  • Willie Nelson (57)
  • Barbra Streisand (54)

Artister med flest album på Topp 10

  • The Rolling Stones (36)
  • Frank Sinatra (32)
  • The Beatles (31)
  • Barbra Streisand (29)
  • Elvis Presley (27)

Artister med flest toppande album

  • The Beatles (20)
  • Elvis Presley (10)
  • Jay-Z (10) (Vem i helvete är det? Måste vara ett tryckfel...)
  • The Rolling Stones (9)
  • Barbra Streisand (8)
  • Garth Brooks (8)
  • Bruce Springsteen (10)

Vad säger då detta måntro? Ja, inte fan vet jag. Jag är ingen musikforskare, men jag vet en sak i alla fall: Jag hör mycket hellre dessa artister spelas på radion än misären av idag. Dagens musik säljs med mördande reklam, silikon och skvalradio. Inte med kvalitet vad gäller textinnehållet eller genialitet i musikkompositionen. Avsaknaden av hållbar text verkar ersättas med underskönhet hos artisten. Melodin ersätts med bas och andra underliga ljudeffekter. Man ser till att pumpa ut så mycket som möjligt den vecka som artisten är i ropet, hur det låter spelar ingen roll, folk köper ändå eftersom ”det är inne”. Jag ber att få beklaga sorgen.

Den dag jag får höra nyskrivna låtar av samma kvalitet som exempelvis ”My Way” med Frankie Boy ska jag ta tillbaka det här, men jag tror inte jag håller andan i väntan på´t… Innan vän av ordning börjar pipa så vet jag att inte Frankie Boy skrev den, men han gör den riktigt bra! Paul Anka, ni vet han med den gulliga frun, gjorde den engelska texten. Tror den är fransk från början, dock inte helt säker på min sak där...

Nu finns det säkert bra musiker/låtskrivare även idag. Det horribla är att dessa inte spelas så gemene man, sådana som mig, får höra dem. Det är bara de riktigt musikintresserade som vet om dessa guldkorn. Därför tackar vi obildade barbarer gudarna för spåttifaj, emmpétré och andra moderniteter som gör att vi får lyssna till riktig musik…

 

Sen måste jag även få berätta att jag blivit lite glad. Är medlem på ett jaktforum, Robsoft, där allt mellan himmel och jord avhandlas. I en tråd om skogsluncher hittade jag ett intressant recept där köttfärsen skulle kryddas med ”viltkrydda”. Glad i hågen satte jag nyckeln i storsvensken och for ned på stor-ica för att inhandla denna krydda. Gick igenom de hyllhektar med olika kryddsorter de hade, men icke. Kryddan fanns inte att uppbringa. På grund av folksskygghet var det även omöjligt att konsultera butikspersonal för att få hjälp i frågan… For hem och beklagade mig i ovan nämnda tråd. Fick häromdagen ett PM från en medlem på forumet att han köpt en kryddburk åt mig, lagt den på posten med kommentaren: ”Varsågod! Glad Påsk!”. Inget betalt ville han ha heller. Man blir bara så glad och återfår tron på mänskligheten då dylikt inträffar… Åtminstone för en kort stund…

Receptet som skall avnjutas i påsk: Viltfärs som fräses i rikligt med smör och kryddas med viltkrydda. Gul lök, en näve svampareller, ev lite matlagningsgrädde, lite grönmögelost. Tillagas över öppen eld och äts i pitabröd. Misstänker att detta lär kopulera i munhålan vid inmundigande… Med en kopp ur sotpannan som avrundning är nog gråten nära…

 

Valpfront: Som från västdito. Intet nytt. Lever på hoppet.

 

Har långt påsklov, över en vecka, skall bli riktigt skönt. Förhoppningsvis skall mormyskor blötas och många av fjällens Greta Garbo, som Westrin kallar dem, bli uppdragna. Ska även försöka äta lite god mat lagad över öppen eld. Ska testa en del olika recept under påsken (som det ovan) så man kan börja äta dylikt även på älgjakten. Kokta ägg och bajsbröd i all ära, men riktig mat är godare...

 

Vet inte om ni två som läser vad jag skriver är intresserade av mat, men jag gjorde älgbiff häromsistens. Polisan och Holländskan var hit och åt. Inget avancerat, helstekte älgbiffen till lämplig innerfittsrosa nyans. Potatis, morötter och lök i ugn. En murkelstuvning och en grönpepparsås. Gjorde två såser därför ett visst pip hördes innan middagen om murklors farlighet och allt vad det var, men i slutändan så visade det sig gå ner… Till efterrätt svingade Lagens Långa Arm ihop en marängsviss. Det var gött. Bifogar ett par bilder på gubbrunket som sedermera blev till murkelstuvning, en välsvarvad hand och en fåkersk älgbiff…

Murkelstuvning i Jamie Oliver pannan och grönpepparsås i kastrullen.

 

Behövdes kanske nån minut till i ugnen även om Holländskan, den blodtörstige donnan, ej tyckte det var nödvändigt...

 

Tränar på enligt avlagt nyårslöfte, minst tre dagar i veckan. Gillar inte utvecklingen. Har gått upp fem kilo sedan jag började skolan och är nu uppe på 84. Det är för mycket. Nog för att jag ökat något gram på skrotlyftningen men jag tror stillasittande, tupplurar, plattpotatis och ren och skär lathet har ett visst finger med i spelet också. Skall avnjuta påsken och sedan blir det till att göra som stureplanseliten, det vill säga deffa sig i sommarform. Jag menar… Man vill ju visa sig från sin bästa sida inför kossorna på Bränna Gård. Det är väl det närmsta ett fruntimmer jag får komma utan att öppna plånboken så man får glädja sig åt det lilla… Dom är ju i alla fall snälla om än odören lämnar lite övrigt att önska…

Vad gäller de andra nyårslöftena så hålls även de! Att sluta med löst skogsgodis och gå över till smurfblöjor är en ekonomisk vinst av, för en student, astronomiska dimensioner. Går en dosa, á 35 kr, på fem dagar nu för tiden. Överkomligt och bättrar på möjligheten till Zeissinköp innan höstens intåg...


Har haft fingertoppsdiarré nog länge nu. Jag ber att få tacka för uppmärksamheten och på återhörande!


Kommentarer
Postat av: Erik

Inom ämnet "skvalmusik på allmänna platser" måste jag meddela herrn att det finns en lösning på problemet, kanske inte världens roligaste lösning men dock. När jag besökte det stora landet i väst i höstas nå var jag nära gråten åtskilliga gånger, första gången jag besökte de gyldene bågarna kunde jag höra Neil Youngs stämma från restauranghögtalarna och detta fenomen upprepades på de flesta matställen och butiker jag besökte, inte alltid herr Young men musik i samma kaliber. Tänk dig sen att på bensinstationen kunna bläddra bland verk av David Allan Coe och Waylon istället för melodifestivalens bästa. Lägg också till att hitta en radiostation som spelade kåntry var enklare än att ratta in radio krokom i tulleråsen. Det var en konstig känsla att vara i trakter där ens musiksmak anses som mainstream.

2010-03-30 @ 20:24:13
Postat av: Christer

Innerfittsrosa... Smakar på ordet och det är en ganska söt smak. Tror jag kan se färgen framför mig också.

2010-03-31 @ 21:25:31
URL: http://nordjamten.wordpress.com
Postat av: Harvner

Färgen är trevligare än smaken. Om du ska ut och angla i påsk kan du ju samla ihop lite gädd-sekret i en burk. Ställ den på sydsidan av huset till den 11:e juli, av med locket och ned med tungspetsen och smaka av. Eller har du varit någon annanstans än på Reeperbahn? ;)

2010-03-31 @ 23:11:21
URL: http://harvner.blogg.se/
Postat av: Christer

Reeperbahn? Trodde det endast var folk från södra Jämtland som höll på med sånt... ;)



Sedan kan jag väl hålla med om att det inte var sött, men gengälden brukar ju vara söt iaf. :P

2010-04-01 @ 12:32:10
URL: http://nordjamten.wordpress.com
Postat av: Harvner

Erik: Det var roligt att höra. Jag måste besöka landet ifråga jag också nån gång under min livstid...

Så man får känna sig normal och inte som ett ufo då man inte har den blekaste aning om vem fan "darin" är...

Har börjat lyssna lite mer på Kris nu på slutet. Har av någon mycket egendomlig anledning under alla dessa år missat låten "from the bottle to the bottom", kan icke det begripa...Riktigt bra låt. Tyvärr så är det ju dessa mörka alster som man känner igen sig i, kanske därför man gillar dem mer än gladpopen av idag...



2010-04-01 @ 13:31:53
URL: http://harvner.blogg.se/
Postat av: Daniel

Jag är ledsen att göra dig besviken men jag vet då att det är fler än 2 bara i Göttlabörgsområdet som läser.

2010-04-01 @ 22:26:45
Postat av: Ida

Hur gör du när studietiden är över - går du tillbaka till löst igen eller är det permanent? Inget dramatiskt försenat april-skämt du kan dela med dig av?

2010-04-04 @ 22:35:54
Postat av: Harvner

Ida:

Nej, det är permanent. Har att göra med tandhygieniska skäl, har helt enkelt upptäckt att om jag fortsätter så kommer jag bli tandlös. Känns rätt onödigt... Har ärligt talat inte märkt något sug e.dyl heller, så det är inga som helst problem.



Daniel: Det var som själve näcken... Det var roligt att höra!

2010-04-05 @ 14:31:56
URL: http://harvner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0