Nytt inlägg.

En läsare efterlyste tätare uppdateringar. Vackert så. Men för att kunna skriva ofta måste något hända. Ingenting händer. Dessutom är det roligare att skriva om något roligt händer. Något roligt händer det definitivt aldrig. För vissa verkar ju livet i allmänhet och jakten i synnerhet vara en rosaskimrande haschpsykos av bibliska mått, men under den stjärnan är vi inte alla födda... Definitivt inte jag.

Varit på en resa med skolan. Vi var i det fruktansvärda Sundsvall första dagen, sen utanför Gävle dag 2 och avslutade med 3 dagar i Mora. Varför man stavar Mora med ett o är också en väldigt intressant fråga...
I alla fall: Det var trivsamt. Vi fick mycket kaffe, en keps och en thermos!
I Gävle skulle vi gå på lokal och äta middag. Vi gick på en lokal där di tillverkade svavelpannkakor. Jag läste menyn och fastnade för en sådan med mycket intressanta grejor på. När det sen var min tur att beställa frågade expeditskan om jag ville ha en "small", "medium" eller "large". Jag tänkte för en gångs skull bete mig då det handlar om mat så jag tog en medium. Tog drickan och satte mig vid bordet. Blev då upplyst om att en medium panpizza tydligen var avsedd för 2-3 personer. Pizzan kom. Jag åt. Blev klen. Allt som vanligt mao: Går ej bete sig när fast föda ligger på bordet.


Svavelpannkaka

Efter detta skulle vi gå på färgbiograf och titta på "Tre Musketörer". Gick till kassan och bad att få en biljett till "Pajrätts ov de karribijan". Kassörskan tittade frågande på mig men jag hamnade ändå i rätt salong till slut.
Resten av resan förlöpte utan större komplikationer, i alla fall vad gällde beställningar av olika ting...

Sålde arslet bakom norrlandsoperan för att råda bot på skoproblemet. Glad i hågen åker man på jaktaffären. Hittar en par jättesköna kängor, satt som en smäck på foten. Smäck var just vad de var. 3 jaktdagar (med smorning varje kväll) höll de. Nu tar de in vatten så man blir dyngsur. Jag trodde, anno 2011, inte att det gick att ta så mycket betalt för något som är sådär jävla värdelöst. Men men... Det är väl som med hundar... Så länge det finns idioter, dvs mig, som gladeligen betalar så går det tjäna grova pengar på skräp.


Två väldigt dyra blomvasar. Nä just ja... Vattnet kommer väl rinna ut...

Vad gäller allting annat så är det precis som vanligt: Allt går åt helvete.
Bantningen går åt helvete eftersom jag åker hem och "jagar" på helgerna och fuskar då. Karaktärslös som få.
"Jakten" går ju nåt så kopiöst jävla katastrofuselt så den tänker jag inte ens nämna.
Blev fotad av en fartkamera.
Ramlade ner i ett hål och gjorde illa vaden.
Pank pga resultatlösa hemresor till "jakten".
Förkyld och feber.

Att man överhuvudtaget ids kliva ur sängen och möta en ny värdelös dag torde ju tyda på en allvarlig kromosombrist.

Trots att jag pratar emot vad jag skrev ovan så måste jag väl ändå tala om "jakten". Det här ska ju trots allt föreställa en jaktblogg.... Jagade mån-tis-ons på oktoberpremiären i ett lag i Långsele. Hade ett uselt upptag på måndagen som ledde till att de fick skjuta en kviga. Sen helt resultatslöst. Åkte upp till Umeå på torsdagen för att ha en redovisning på 15 min som enligt skitnödig skolpraxis naturligtvis inte gick att flytta... Hem till Fåker på torsdagskvällen och premiär där på fredagen. Satt på mitt favoritpass, Snejtalln, har knappt sett nån älg där och definitivt inte skjutit någon men jag trivs där ändå. Vad hände? Ingenting hände. Vi ser 10 älgar på vägen till samlingen, när vi ska jaga och släppa hundarna händer tammejfan ingenting. Knappt ett skall, inga förföljanden. Ingenting.
Eftermiddagen tillbringades hos veterinär där det konstaterades att Elvis har rävskabb. Så nu är både han och Cash under behandling för det. Var dock inget hinder för jakt. Kruxet är ju att Elvis lallar i nåt gammelspår tills han får upp, är för långsam för att få stopp på dem och går bara och lullar bakom.
Cash jagar ju inte alls så det är inget att hålla på med över huvud taget. Han har något medfött fel i magen som gör att han inte kan tillgodogöra sig näringen i maten så han är mager som en skrika och orkar ingenting. OM det nu är det som gör det. Kanske bara är en fullständig avsaknad av jaktlust också. Jag tror på det senare...
Släppte han på söndagsmorgonen på purfärska älgspår. 500m sen tillbaka till gräsätningen vid mina fötter. Gick längs spåret för att lära honom uthållighet. Står två älgar i kraftledningen och äter. Förföljande 350m. Tillbaka till gräsätningen. La mig på knä på myren och grinade och lovade mig själv att detta skulle bli sista älgjaktsdagen för i år. Det löftet ämnar jag hålla.
Ingen mening att lägga tid och pengar på något som man är så jävla värdelös på så man jagat i 17 dagar utan att få skjuta någonting. I dom 17 dagarna är dessutom inte rådjurspürsch och ensamsläpp med Cash inräknade.
Det är bara att bita huvudet av skam och inse: Jag är fullständigt hundlös. Jag kommer inte få en enda spännande upplevelse i skogen i år. Därför tänker jag stanna hemma. Då kanske man åtminstone kan hålla dieteten så något positivt kan komma ur detta helvete till skitår. Sen kan man ju börja fundera på vad man gjort för ont. Eller är det så att tur är strikt korrelerad mot skicklighet...? Om så är fallet åker grejorna ut på blocket i morgon dag. Såhär håller jag inte på längre, så enkelt är det.


Snejtalln. Vackert.



Nu tänker jag gå och lägga mig under ett gammalt hästtäcke och vakna upp och inse att jag haft en mardröm. Det är bara 19:e augusti och allt ligger framför en...


Kommentarer
Postat av: Lennart Alfredsson

Jag har en jämthund, 4,5 år, som magen krånglat på sedan han var 1,5 år. Han magrade ur, fällde hår, sket blod och orkade ingenting.Nu har jag börjat få lite ordning på det efter mycket krångel och han jagar som han ska. Det låter som din hund är känslig mot gluten. Prova att ge risbaserad mat till att börja med. Själv gör jag egen hundmat. Om du hör av dig kan du få mer tips. Kom ihåg att det inte går att ställa några krav på en sjuk hund.

Mvh Lennart

2011-10-18 @ 20:23:56
Postat av: JonasJakt

Det sista som överger människan är hoppet. Håll ut så ska du se att både hund och jakt blir bättre! =)



Väldigt underhållande läsning!

2011-10-19 @ 08:32:48
URL: http://jonasjakt.wordpress.com
Postat av: 27

Du låt som en osmord hölådör. Snackade med Söderbergarn o vi va överens om att Du med bara 50 % av musklerna å halvklein häri magan (Cach) inte skulle följa efter å boxas så längen mä 27, Söderberg, StorBertil eller nå ane som motsvarar hund/älg. Kneiput nog me en 1,5 års valp. Upp mä hakan så ske je dra te.

2011-10-20 @ 15:50:24
Postat av: Jonas

27: de danne begrep je ittnå ta. Je får säg som a Måd: De hösch atte du gaer de te! ;)

2011-10-20 @ 22:04:39
URL: http://harvner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0