Sörlandsresan.

Ja, det är väl lika bra att tala om hur det gick på Ultuna innan jag glömmer bort det.
 
"Tyvärr" kom det inte upp några nyheter vad gäller halsen. Kameran hittade ingenting, allt såg bra ut i strupar och lungor. Tonsilloperationen var korrekt utförd. Stämbanden såg hela och fina ut. Lungorna såg fina ut på röntgen. Hon kunde helt enkelt inte förstå varför hunden hostar. 
Då fick jag upplysa henne om att han endast gått koppelpromenader sedan 1/11 och således inte heller har hostat sedan det datumet. Då tyckte hon att jag genast skulle sätta igång och cykla och träna med honom. Helst släppa, men det faller ju på det vita äcklet som envisas med att vara överallt denna årstid. 
På ren svenska så kan man säga att det finns ingenting som nu tyder på att hunden ska hosta. Ingenting. Om han ändå hostar nu så har han "skidåkarsjuka", dvs han pallar helt enkelt inte att dra i sig luft. Blir irriterad i luftrören och får rethosta. Ungefär som skidåkarna då dom intervjuas efter loppen... Detta skall tydligen gå lindra med en kortisoninhalator. Har dock inte undersökt prisbild på detta upplägg samt vad det innebär i tidsbortgång rent jaktligt. Om man kan jaga som man vill är det ju en sak. Om man ska hålla på inhalera kortison och få släppa en gång varannan vecka vettefan om det är värt det...
Men förhoppningsvis slipper jag ta reda på det, får hoppas att han inte hostar alls nu.
 
Det som däremot var mindre roligt var att dom hittade en trolig tumör i gommen på hunden, längst bak mot struparna. Hon trodde inte att det var den som orsakat hostan i höstas, dom i Östersund kan inte ha missat den då de höll på med sina undersökningar. Den har nog växt till sig under vintern. Den är bortskuren och skickad på analys. Har jag tur är det ärrvävnad från en skada. Har jag otur är det en elakartad tumör. Jag är med andra ord inställd på att det är en elakartad tumör. Om det inte är det så får man bli glad och om det är så kan jag säga "vad var det jag sade". 
 
Törs inte hoppas på någonting längre i den här branschen... Verkar inte vara meningen att man ska få en hund att jaga med. Tyvärr.
10.321 kr till hos veterinären. Det börjar på vara ett skapligt skogsskifte som man lagt ut nu. Eller en rätt flådig bil. Eller en jaktresa till Canada. För vad? Än så länge ingenting. Ingenting.
 
/Jonas
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0