Första veckan år 2...

är avklarad. Känns skönt att vara tillbaka i sadeln igen... Trivsamt att gå och fånglo rätt ner i backen och försöka komma på vad ensilage, ogräs och sly heter på svenska och fikonspråk. Tenta i botaniken måndag och tisdag sedan bär det iväg på resa. Sverigeresans första del, den norra. Ska bli riktigt roligt. Har laddat upp genom att köpa en grill på biltema och en skön stol med ryggstöd och mugghållare. Stolen är dessutom väldigt vacker...på ett diskret sätt.

Lär ta med mig den bärbara datorn på resan, om inte annat för att jag måste betala räkningar på´n, vet inte hur frekvent jag orkar uppdatera men någon liten skrivelse lär det bli om något intressant mot förhudan skulle inträffa...

Var hem i helgen för jag tänkte tappa Elvispen. Det sket sig ju kapitalt för nu är han sjuk igen. Gått upp tre kilo på en vecka trots mager mat och att jag tränade rätt frekvent innan jag for upp. Veterinären misstänker vätska i kroppen och eventuellt fel på sköldkörteln vilket kan leda till problem med ämnesomsättningen. Vad än det nu är så är det förjävligt trist. Hela fjolåret gick käpprätt åt skogen pga sjukdom och nu skall även årets jakt börja på det här viset...
Det är så synd så synd för är han frisk och i ordning så skäller han tills det mörknar och resten är upp till mig... Men vi får hoppas att svaret på blodprovet kommer till veckan och att det nu är något med sköldkörteln för OM det är det så är det både vanligt, lättsamt och relativt billigt att behandla... Det är det som hos folk kallas "struma" och kan leda till alla möjliga och omöjliga symptom. Vi får, återigen, hålla alla tummar och tår för Elvis.

Med Cash går allt bara bra. Han är pigg, kry och livlig. Ofast en riktig myspropp men ibland kan han vara lite jobbig...detta har föranlett att hans farbror, L-E, gett honom smeknamnet "Hitler"... Ska börja med lite grundläggande dressyr nu. Det börjar på vara dags för det... Han är duktig att åka bil, både i skuffluckan och framför passagerarsätet. Nu ska vi träna "sitt" och att inte kuta ut som kalv på grönbete så fort man öppnar en dörr... Det är både farligt och oerhört irriterande. Men det kommer nog ordna sig det med vad det lider...

Var idag, lördag, och sköt en jaktstig i Åkersjön. Eller "rovdjursstig" hette det. Det var i tur och ordning:
Sidobjörn - 120m, 4 skott på 40 sek.
Frontbjörn - 20m, 2 skott 5 sek.
Vajervarg - 25m, 2 skott (om man hann)
Vajerbjörn front - 20m, 2 skott (om man hann)
Järv - 50m, 2 skott
Vajerlo - 20m, 2 skott (om man hann)
Sidobjörn - 80m, 2 skott på 5 sek.
Löpande björn - 80m 2 skott per löp, dvs 4 skott för den som är lika bra i matte som mig...
Sköt helt okej även om jag naturligtvis tappade några skott, men jag vann i alla fall en mycket gentil pannlampa med rosa snöre! Gick betydligt bättre än sista klass 1 stigen jag gick nere i Åsarna när man nästan blev sist...
Gillar rödpricken i siktet skarpt, går oerhört lätt att fokusera. Om någon är i köpartagen, vänta någon månad till och lägg på det som fattas till ett belyst är mitt råd i frågan...

Snart är det dags. Även om det här med Elvispens krassliga hälsa är ett smolk i bägaren så ser jag fram något alldeles ohemult mycket mot att älgjakten drar igång... Även om den här första veckan mest är en orgie i spyflugor, jordgetingar och genomsvettiga skjortor ska det bli kul att träffa gubbarna, ljuga vid elden och ha den obligatoriska jaktmiddagen med div. tillbehör! Sen då första veckan är avklarad, köttbaljorna hämtade och tilldelningen halverad kan vi sätta igång på allvar! Frost på morgnarna, tysta smygande postare, ett svagt mummel på radion som talar om att Nisse är framme vid sjön, stryker kopplet och väntar på de första dova dånande skallen...Kaffetåren på stubben innan ansmygningen, noga planerad väg fram till ståndet, trampa på kvist, vänta på att han ska ställa om dem, ny kaffetår och ny planering. Trampa på ny kvist...Vänta. Höras ett *poff* då kalvkoekipaget går ut på den ohängde 27 som i vanlig ordning sitter rätt... Eller kanske rör sig till det ställe som är rätt...?

Nåväl. Det visar sig vad som händer... Må väl.



Kommentarer
Postat av: Erik k

Ja nu börjar det fan närma sig!

2010-08-15 @ 12:14:00
Postat av: 27

Rör sig ? ? Rår ju inte för att jaktledaren (Anders) omdisponerar 27 till ett för tillfället lämpligare ställe så att Elvis ngn gång skall få komma till en dö älg å slippa skälla te mitt i natta.

Hm visst ja ngt senil 27=Anders

2010-08-16 @ 15:36:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0