Sverigeresa.

Befinner mig för tillfället på campingen i världsmeteropolen Strömsund. Resan är inne på sista veckan. Det är både på gott och ont, vi har haft mycket trevligt men det är jäkligt jobbigt att flänga runt och packa i och ur minibilen hela tiden.
Appropå minibil... Volvo V50... sicket aber till konstruktion. Lika slö som en MB 220D och inredningen är plastig och eländig. Hård på bränsle är den också...

Nåväl, tänkte inte orera så särdeles mycket, för det har inte hänt något värt att skriva om, utan jag tänkte mest bjuda på lite bilder...


Såhär såg lillfisen ut då jag for iväg på resan.


Svavelpannkaka på ett etablissemang i Arvidsjaur. Rökt renkött och
svampareller var det på!


Kolbullelunch...


Övning i naturreservat.


Signalart som det växer kråkris i, bilden från samma
reservat som ovan. En korktaggsvamp av något slag om jag inte minns fel...


Sveaskog bjöd på middag med tillbehör... Souvas, perstamp, ensilage och dryck.


Vacker väggprydnad på hotellet i Jokkmokk...Ett ställe värt att besöka
bara för servitriserna...


Helge har precis landat en fin harr i Tarraälven i Kvikkjokk.


Stor-E drillar en harr i samma älv. Jag fick naturligtvis, min vana trogen,
inte ett napp så jag gick ner och pratade om älgar med den snälle farbror
som körde båten!


Dagens lunch. Stekt fläsk. Cash var med under dagens undervisning och
skötte sig med den äran. Han hade ståndskall på en bäck, bet på pinnar
och gick runt och blev klappad.

Ovanstående bild kan enklast sammanfattas i de visdomsord som yttras i filmen nedan.





Sverigeresan har gått i matens tecken. Vi har ätit fina skogsluncher och haft det mysigt nästan varje dag. Kolbullar, pytt, kött och pärer, med mera. Riktigt roligt och trevligt att göra sig för. Middagarna har det väl kanske fuskats lite med ibland men det må vara hänt... Inte dör man av det anno 2010... Lär slänga kängorna i vädret av 110 andra anledningar innan man svälter ihjäl...
Undervisningen har varit intressant och bra. Men det tär på min hjärncell med föreläsningar från 8 till 17 vareviga dag.

Ska bli riktigt skönt med en veckas älgjakt. Tyvärr varnar väderleken för värmebölja hela nästa vecka. Det blir ju mindre roligt. Vi har, såvitt jag förstått det, bara 3 hundar i år. Min Elvis som är 8 år, Connys Linus som är 8 år och Staffans Tuffa som är 4. Blir det hett så kommer det bli tufft åt jyckarna. Men med tanke på vattentillgången på marken, över fotknölarna nästan överallt, så kommer det ta tid att få fram älgarna så det kanske gör sig själv det här med hundvilan...

Var ut och jagade björn i helgen. Dvs den typ av björnjakt som säkerligen bedrivs i 94% i fallen. Två idioter, i det här fallet jag och 27, gick ut på en mark där man såg en björn vid midsommarstid och släppte en älghund som bevisligen är björnren. Nåväl. Älg fick Elvispen allt tag på och vi såg en ko med två fina kalvar. Efter en lång tur blev det stopp och det kom sakta mot oss. Vi såg något grått och sedan fick älgen vind. Gjorde en krok och kom tillbaka och vi fick se en fin kviga. Kopplade en sur Elvisp på spåret och ansåg att det fick vara nog för dagen.
Han är inte i sin bästa form pga sjukdom och elände, men tar man det lugnt kommer det nog gå bra ändå!

Nu är det dags för lite pokerspel. Vi bedriver inte hasardspel i stugan, däremot spelar vi om vilken stackars sate som måste kliva upp 5 minuter tidigare än de andra och sätta på kaffet...

Har lagt in en ny länk. Det är till Tottmars film&foto-blogg där det finns lite filmer och bilder från jaktlaget i Fåker så långt tillbaka som 80-talet. Det kan om inte annat vara roligt för de av läsarna som känner till "gåbban" att gå in och kika där...
För er som är intresserade av foton på djur mm kan kolla Lissnils blogg där han lägger in lite från sin åtelkamera. Tycker det är roligt att kika på. Skulle gärna haft en sådan där apparat sittandes på viltåkrarna så man får se lite vad som finns på marken...

Väl mött!

Kommentarer
Postat av: 27

Ngn semantik har jägmästarn bevisligen inte tagit del av än. Ändrar till korrekt meningsbyggnad o ordval: En idiot d v s jag samt Mensa-medlemmen 27......

2010-09-01 @ 14:07:31
Postat av: Elvis farbror

Att Cash är snäll har jag svårt att tro på han måste vara avlad av hin håle själv.

Det ska bli trevligt att äta din skogs mat under jakt veckan.

2010-09-01 @ 17:22:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0