Grava sömnproblem...

Har jag. Japp. Fruktansvärt irriterande. Ser inte någon annan förklaring till detta elände än att man jobbar för lite med kroppen. Tidigare då man försåg Er med frukostfilen och kaffegrädden så studsade man ur sängen, pigg som en lärka, 04.45 på morgonen och var trött i vettig tid på kvällen och somnade direkt efter man i sedvanlig ordning TTT:at. Men nu är man trött som ett lik på morgonen, än värre på dagen och pigg på kvällarna och nätterna.
Detta träningen till trots... Jag har varit på skolans gym och försökt skulptera min blekfeta lekamen till en något mer beachvänlig form. Det var både roligt och jobbigt, men trött? Nä. Pigg. Åt en rejäl tallrik chili-con-carne med tre stekta kåtkulor på toppen. Paltkoma? Nä. Pigg.
Frukstanvärt irriterande. Därav förklaringen till menlösa blogginlägg och statusförändringar på Ansiktsboken vid okristliga tider på dygnet...
-Jamen schluuta me kaffet då... Säger vän av ordning. Jag dricker inte denna gudagåva efter kl 18 så jag vägrar tro att det är det som är orsaken. Förresten...Är man så messmörsaktig så man inte pallar en java vid 18 så förtjänar man att sitta vaken, så då har jag inget att klaga på.

Men visst är det lite småmysigt att på kvällen sitta och äta vidbrända micropopcorn och lyssna på sångfågeln Dolly Parton. Vilken röst. Vilka lungor.
Dolly Parton – Harper Valley PTA
En bra låt om äcklig PK (politisk korrekthet, en av många styggelser här i världen).

Vad ska man skriva om då tro...
I morgon blir det seriell lekamentransport till Botsmark och en helg i toppfågeljaktens tecken. Det skall bli trevligt. Bo i stuga, äta gott, vila och mysa. Mys är, som jag skrivit tidigare, det viktigaste på dylika turer. Hemtrevligt puttrande sotpannor, stekt fläsk, ljug... Ser fram emot det! Rapport och bilder kommer efter veckoslutet.

Jag kan ju skriva en rad eller två om vargjaktseländet... Jag känner att mitt självpåtagna ok som bloggare tarvar detta...
Vilket ohemult ramaskri det har blivit om detta. Jag är i chock. Vari ligger problemet? Det har från grönsakstalibanskretsar gastats hej vilt om att "man skall respektera demokratiska beslut och bla och åter bla". Ja? Vad är det man gjort nu då? Riksdag har satt ut mål. Målen är nådda. Stammen förvaltas genom jakt. Mycket enkelt matematik. Anser man att det är fel kanske man skall ägna sig åt att på demokratisk väg försöka förändra dessa beslut istället för att ränna runt i skogarna (som f.ö till stor del ägs av de som jagar där...) och ta bilnummren och ringa och trakassera och hota de som varit ute och jagat samt på andra sätt bete sig som mindre vetande. Såg en en bild som några kretiner från Dalom ställt iordning... Ett gäng socialbidragstagare i huvtröja stod och poserade med brännbolsträn, paintballgevär och andra tillhyggen och man hade klistrat in en bild på en liggande blodig människa som skulle föreställa en jägare. Skrämmande. Men jag tackar och bockar för den straffsparken! Svensson, som skiter fullständigt i både Er, oss och vargarna, lär garanterat INTE falla till föga för liknande bajsargumentation. Vad känner de till? Sin gamle snälle morfar som var jägare i jämförelse med osnutna slynglar i huvtröjor som har våld och förstörelse som enda argumentationssätt? Man tackarrrrrr, som Errol sade.
Jag skäms även å alla "journalisters" vägnar som har bedrivit den mest vinklade hetsjakt jag någonsin sett. Naturligtvis med Aftonslasket och Sexpressen i främsta ledet. Men även radio, lokaltidningar och andra medier har öst galla över detta.
Jag tycker det är fantastiskt. Enda sättet att skapa acceptans för vargen bland många av dem som skall leva och verka tillsammans med den är att riva ner den från dess piedestal och behandla den som det den är. Ett djur. Ett djur som alla andra. Det finns mål uppsatta för de flesta av djuren i detta land och de flesta viltstammarna förvaltas genom jakt. Detta är det absolut bästa som kunde hända både vargen och vargstammen, den har hux-flux förvandlats till en jaktlig tillgång!
Nog om detta Jag har aldrig, och kommer mest troligt aldrig, att jaga varg. Men jag känner mig ändå påhoppad av diverse ynkedomar runt om i landet. Detta var mitt svar på det hela! Vill ni läsa något vettigt i ämnet läs Liberg och skit i resten, det är bara dynga.


Nej. Nu blir det nog sängen...Så man är "pigg och kry" i morgon bitti...Jag menar, man måste ju orka trycka på snooze 4-5 gånger så man får kuta på skolan...

Väl mött!

/Jonas









Kommentarer
Postat av: Danne

Jag blev ju lite nyfiken på var du efterfrågat valp på det fjärde stället, var det där farbror Daniel tipsade? =)

2010-01-16 @ 14:54:30
URL: http://www.jamthund.se
Postat av: Harvner

Det var det nog ja! :)

Modern till den valpen skulle isf "säga" morbror till Elvis...

2010-01-17 @ 20:04:58
Postat av: Emil Aasa

Nå hej. Har för mig att vi snackat via jaktsidans forum någon gång.

Jag gick 1 termin på SLU men kom in på Läkarprogrammet sedan. Alltid varit sugen på det så jag hoppade över dit.

Läste du i Skinnskatteberg eller hur var det?



I alla fall, kroppens förmåga att omsätta koffein kan variera från person till person och för en och samma person under livet.

Pröva med att ta sista koppen till eftermiddagsfikat eller efter lunch samt dra ned på totalmängden. Fungerade för mig.



Stress/för lite jakt kan givetvis också ge insomnia.



Går det bra med jämten?

2010-01-20 @ 20:10:30
Postat av: Harvner

Hej!



Nej, det blev inte skinnsberg. Det föll på en motorsågskurs som jag inte hade. De godkände inte arbetsintyg på x-antal månader med motorsåg så då struntade jag i det av princip, läste upp naturämnena och började på SLU i Umeå istället, så jag befinner mig i västerbotten numer och lär så göra i 4,5 år till, minst.

Du? Läser du till läkare här i Umeå eller på annan ort?



Har dragit ner på kaffet, så jag får se om det ger resultat...

Med jämten går det bara bra! Han var sjuk under 2009, tyvärr, men innan dess har det gått bra! Blir nog en valp under våren 2010 om allt gå planenligt. Hur går det för dig?



2010-01-23 @ 15:59:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0