Måndag.

Hade tänkt åka hem kommande helg. Har rätt mycket som måste fixas. Saltstenarna måste ut innan skoterföret försvinner och jag har fått dålig hy av all havsluft… Måste hem och skåda fjällkedjan. Har grav abstinens. Men det sket sig ju å det grövsta eftersom det är en deltenta i kursen vi nu läser på tisdag. Hur man nu skall plugga till den är höljt i dunkel eftersom kursboken är skriven på ett språk jag ej förstår, de talar så på en del tv-program man kan se på färgtelevisionen men jag behärskar det inte… Har snart läst ut sidhänvisningarna och jag har bara haft boken i tre veckor… Cellbiologi på engelska… Man tackar.
Nu blir det, istället för saltstensutkörning och mummel med bybor, plugg och födelsedagsfest hos Holländskan. Det ska förvisso bli trevligt det! Kanske även lyckas klämma in lite kolbullekockning om solen behaga visa sig till helgen…


Min vapendragare Håkan friserar till en saltstenspinne. Finsnickeri på hög nivå...


Basset fauve de Bretagne. Om man någon gång blir färdig här och bor vettigt till, det vill säga där det finns skogskameler (rådjur) eller andra hjortdjur som är taxsamma (höhö) att driva så ska jag köpa en sådan. Just nu har jag inte möjlighet att ha många olika raser utan får ”nöja” mig med att hålla älghund då jag faktiskt anser att det är formel 1... Men någon gång i framtiden blir det en sådan här liten kuse… Väldigt trevliga jyckar och ett bra skall har dom också!


Foto: Ylva Jonsson

Var på lokal i helgen. Rex heter det. Stort som satan. Mycket större än Näsmålet var under sina glansdagar. 3 våningar; en alldeles utomordentlig schlagerbar i källaren, något slags mingelmellanting på gatuplan och ompa-ompa-golv en våning upp. Var faktiskt riktigt trevligt även om ett gäng ohängda vänsterpartistyngel trängde sig i kön. Man kan ju undra hur folk är funtade egentligen. Man kliver bara rakt över kedjorna och ställer sig framför 50 pers och låtsas som ingenting. En av dem var 2.30 lång och hade en beige handväska. Hoppas de hade en trevlig kväll…

Har inte hört något från Fritzland om reparationen av stortysken heller. Jag hoppas den snart är lagad och på väg tillbaka. Vet inte riktigt hur jag ska göra nu eftersom jag bytte bil och donade på… Om den får bli kvar nån säsong till eller om jag ska byta likförbannat. Jag får se hur jag gör… Zeiss med #69 är oerhört lockande, men ack så dyrt.

Tycker synd om Elvis gör jag också. Skulle vilja aktivera honom på något slags vis. Han bara ligger här och säger ingenting och är snäll som ett lamm. Till helgen ska jag fan ta med mig honom och hitta på något kul med/för honom. I hans värld innebär ju det antingen mat eller skälla på älgar, tyvärr sätter både snödjup och lagbok stopp för det sistnämnda så vi åker kanske och gör en eld någonstans och jag tar med mig lite grisöron åt honom. En älgklöv hade varit det ultimata, men frysfacket är ungefär lika stort som en snusdosa så jag kan tyvärr inte ha sådana utsvävningar för mig…

Följde med Polisan till Örnsköldsvik i förra veckan, hon köpte sig en ny bil där. En fin Golf. Det är en sån där modern sak som går att köra på både bensin och brännvin. Den var riktigt fräsch och jag hoppas den håller ihop som sig bör!

Nä, nu är det dags att ta maten av spisen. Har gjort en stor stekgryta full med köttfärssås. Lär räcka till 4-5 måltider i alla fall… Skönt med lite variation i kosten. Brukar försöka att äta fint på lördagarna, dvs kött, potatis och sås, men på veckorna blir det oftast en burk Heinz och stekt körv. Det är förvisso gott och enkelt och passar ju en fullfjädrad cowboy som undertecknad som hand i handske, men det är roligt att variera sig lite... och man blir ärligt talat rätt så lettsketen av den maträtten…
Recept på köttfärssåsen: Fåkersk älgfärs, två gula lökar, två burkar svampinjoner, lite tomatsås, lite ketchup, mycket chilikrydda, lite mjölk. Bryn i en stekgryta och krydda efter behag.

Nu bör klockan vara nog mycket så man kan dra på sig träningskläderna och "springa" runt Nydalasjön. Har börjat motionera lite grand, dock måste det ske under tider på dygnet då risken att träffa på andra mäniskor är minimal. Kvällspromenixer med "Karlavagnen" som sällskap är faktiskt inte helt dumt...

Kommentarer
Postat av: Danne

Nån älgklöv finns över i Vännäs om du vill ha till den gode Elvis! =)



Mmm, Rex är stort men det är länge sedan man var där nu. Minns mest bara att det brukar vara nå så in i helvete varmt där nere i källaren.

2010-03-08 @ 23:44:57
URL: http://www.jamthund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0