Det fortsätter...

Fredagen, lördagen och söndagen var rätt händelselösa för mig egen del. Vi sköt några älgar, nog för att nå målet för september, 5+5. Elvis, den matapan, var på en slaktplats och åt så han såg ut som en boll i söndags vilket inte lär ha underlättat hans älgsökande direkt...

Till helgen är det frivillig kalvjakt hemmavid. Tänkte åka hem och göra ett försök... Tror mig veta vart det finns några ekipage. Då är det bara att hoppas att vi hittar några och att de vill stå. Ska det skjutas i helgen så ska det vara för bra arbeten, annars får det vara... Känns som en bra deal.
Tar med Elvis upp till Umeå till veckan, finns bra möjligheter till jakt under denna kurs så jag tänkte jaga onsdag och fredag här uppe nästa vecka. Sen efter brunstuppehållet kommer hundgårdarna vara färdiga och då funkar det bra att ha båda hundarna här uppe. Nu är det endast lillskiten som får följa med. Han är snäll men det går lite si och så att lämna honom ensam. Han är lite otrygg än så länge, men vi jobbar på saken och jag hyser inga tvivel om att det snart kommer gå galant!

Vad finns annars att berätta då... Hiluxeländet verkar totalt omöjlig att få till. Det var inte luftmassemätaren heller. Den stryper sig då man gasar men går fint på tomgång och då man gasar försiktigt. Börjar få helt slut på idéer och har kostat på den allt vad fan som nu kan tänkas vara felande.

Ska ner till Östermalma och jaga småvilt första helgen i oktober, det ska bli riktigt kul! Läser en kurs i jakttursism så vi ska ner och se hur det fungerar i södern då man anordnar jakter där. I november blir det kronviltsjakt på Halle- och Hunneberg. Kunglig mark på min ära... Blir moffas gammbössa som får följa med dit...Då ska vi pröva att snuva knugen på en fin hjort.

Har under höstens, än så länge, fåtaliga jaktdagar lagat riktig mat på luncherna. Det är lika lättsamt och betydligt godare än en bigpacklåda full med bajsbröd. Vi har ätit kolbulle, pytt, blodpudding med fläsk och älgskavskebab. Man äter en stadig frukost, har en påse i bilen med lunchmaten och med sig till skogen tar man en thermos med the och en fläskbit så man kan stå sig om det av någon anledning drar ut på tiden innan det blir lunchdags. Fläsk, är som alla vid det här laget vet, gott det!


The och fläsk. Mat för en karl.

"The? Mat för en karl?" Börjar vän av ordning orera. Ja, det vidhåller jag. För kaffe i thermos är laxerande och av ondo. Kaffe skall kokas i sotpanna och inte förvaras i en plåtcylinder timme ut och timme in. Det blir inte gott. Dessutom skall man inte förakta mysfaktorn som kommer av en brasa och en puttrande kaffepanna... Och till syvende och sist är det väl därför man är ute, för att ha trevligt och umgås. Ingen av oss, anno 2010, lär svälta ihjäl om det går lite halvklent med jakten utan det får ses som en bonus om det går bra. Huvudsaken är att man tar sig tid att umgås och ha det lugnt, skönt och trevligt i dessa tidevarv av mobiltelefoner och andra stressframkallade aberuppfinningar som vi envisas med att inhandla i parti och minut.

Ska försöka mig på lite bockpürsch i helgen också. Har bara varit iväg två kvällar än så länge vilket är ett ynkligt facit. På den gamla goda tiden var man ute 5-6 kvällar i veckan. Men det är lite svårt att göra så nu, så man får ta tillvara kvällarna man är hemma på bästa sätt istället. Har inte sett något rådjur än så länge och rent spontant känns det som den gångna vintern tog rätt hårt på stammen vi hade. Den som lever får se... De brukar inte vara så pigga på att vara ute på inägorna den här tiden på året heller... Efter första frosten däremot...


Bjennbärshägna. Om man fått 10 kr för varje gång man suttit där hade
jag kunnat köpa den vid det här laget...

På lördagen hade vi finmiddag för 27 och hans vapendragare C. Det var den gode L-E som stod för matlagningen och min insats bestod i att vara i vägen. Han bjöd på toast med en röra av caviar och röd lök till förrätt. Varmrätten bestod av råstekt potatis med ett uns av vitlök, helstekt renytterfilé och murkelstuvning. Till dessert bjöds vanlig hederlig vaniljglass med en sås av smält nougat, grädde och en skvätt whisky. Till detta drack vi ett rött vin som heter I Castei och är gott. L-E tror även att han är en whiskykännare av rang så han har inhandlat en massa dyra flaskor med underliga namn. 27, L-E och C satt och provsmakade och tyckte den ena var godare än den andra. Jag tycker dock all whisky smakar som Biltemas spolarvätska luktar så det är slöseri med dyra droppar att bjuda mig på sådant...

Ska lägga sista handen vid mitt jaktturismföretag nu och sedan skicka in det för granskning hos professorer och Sveaskogs VD:er. Ska bli intressant att höra vad de tror och tycker om mina planer. Det är en fiktiv mark och bara tankevurpor, men det skulle gå att realisera om man hade viljan och tillgång till mark, därom är jag övertygad.

Ser fram mot resten av hösten med tillförsikt. Elvis har börjat bra. Cash utvecklas åt rätt håll. Ska bli intressant att se vad det blir av den lille krabaten... Ska ut med honom en hel del nu i brunstuppehållet och låta honom fjanta runt i skogen på marker där jag är relativt säker på att det är älgtomt. Sen får vi se... Di lärde tvistar ju rätt frekvent om när det är dags att släppa valpar... Vissa börjar jaga med dem då de är 6 månader och andra släpper dem aldrig innan året. Jag vet inte riktigt vart jag står i frågan, jag vill se hur hunden utvecklas både psysiskt och fysiskt innan jag bestämmer mig. Det är ett vågspel, men samtiditgt måste de ju få skogsvana också de små liven...

Klarade botanikeländestentan så nu kan man tydligen en massa växter och träd på både svenska och fikonspråk. Det känns bra det! Genom att hålla sig från rester och annat elände kan man jaga desto mer... En morot så god som någon...

Nu blir det kväller och nattapinkrunda med Johnny Kontant.
Väl mött och på återhörande!

/Jonas

Kommentarer
Postat av: Jocke

Tjenare



Fan snubblade over din blogg nu, nar jag var inne pa robsoft en snabbis. Hur har det gatt for er under jakten?



Var hemma a jagade forsta veckan med god framgang for egen del men desta trakigare for laget.



Undrar forstas ocksa hur det gar med skolan? Trivs du? Jag borjar bli riktigt sugen att plugga nu. Sokte ju i ar, men kom inte in da heller!

Sa far vanta pa nasta ar.



Bor a jobbar i Norge for tillefallet.



Mvh Jocke / Tandsbyn

2010-09-18 @ 17:32:59
Postat av: Jonas

Tjenare!



Jo, jakten har gått enligt plan. Vi skulle skjuta 5+5 i september och spara 4+4 tills oktober och det har vi lyckats med!

Elvis har gått skapligt, fått skjuta två åt han. Nu blir det lite jakt på skolan innan uppehållet.



Trivs bra på skolan, inte så hiskeligt mycket att göra nu vilket passar rätt bra den här årstiden! ;)

Du får ta nya tag så du kommer in framöver!

2010-09-20 @ 19:38:36
URL: http://harvner.blogg.se/
Postat av: m

Nu är det dags att skriva något nytt i bloggen!

2010-09-27 @ 20:38:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0