Nu är det gjort.

Utställningseländet avklarat. Var faktiskt inte så mycket att oroa sig för... Cash skötte sig riktigt bra. Han drog lite grand i början och ville fram och hälsa på hundarna, men efter en kvart lugnade han ner sig och satte sig ner och bara tittade. Det är i alla fall inget ont i honom, vissa hoppade, skällde och anföll hej vilt men han viftar bara på svansen och vill leka. Det är lite skillnad mellan honom och Surknulen-Elvis på den punkten...

Kritiken är jag väl också nöjd med, finns inte så mycket att säga om det. Han fick "Good", vilket omräknat till gamla systemet är en 2:a, dvs en normal jämthund. Tror dock han får bättre när han växt in i skinnet så att säga.

Här är kritiken: 62 cm hög (?). Huvud med aningen tunn nos, aningen stora öron. Bra hals. Lite "karp" i rygglinjen. Bra svans. Något fylligare bröst önskas. Bra ben, tassar, hårlag och färg. Ordinärt vinklat fram, öppen knäled. Rör sig marktrångt och lite stelt bak.

Rörelserna tror jag berodde på stundens allvar, för några sådana tendenser har jag faktiskt inte sett. Men å andra sidan duger jag inte till att bedöma sådant heller...

Här kommer i alla fall några bilder från dagen:
Fotograf: Ylva Johansson


Ingen slips iaf...Mörka fina ögon.


Poserar i ringen...


Fint kort!


Nu är jag less på det här... Om jag blundar å tänker på pinnar kanske
det slutar fortare...

Övrigt då: Sista kursen innan Sverigeresa Syd inleds på måndag. Snart har man gjort ett år till. Känns riktigt skönt. Nu är det bara 3 år kvar... Dessutom så hörs det som att år 2 är det värsta året "rolighetsmässigt" så att säga. År 3 börjar vi välja våra egna kurser och då får man börja läsa det som är riktigt intressant, dvs skogliga kurser, skötselkurser och annat. Men man måste väl ha en grund att stå på så det är väl kanske förståeligt att man lägger det tråkiga - men nödvändiga - såhär i början.

Krångel med jakten är det. Igen. Blir less att behöva jävlas med det här varteviga år. Som det ser ut nu så har jag 102 ha älgjakt, krävs 150 ha. Jag har 0 ha småvilt och där krävs det 75 ha. Älgjaktsarrendet är jag inte orolig för mtp det egendomligt låga intresset för det, men småviltsjakten känns rökt. Det är fler och fler som börjar och således blir det svårare och svårare att få tag i mark att arrendera. Har bestämt mig för att det första jag ska göra sedan jag skrivit på för en tillsvidareanställning någonstans är att gå på banken och belåna mig långt över öronen och köpa mig en plätt mark inom området så man slipper vara beroende av att folk dör, gifter sig, flyttar, säljer, köper, sneknullar, styckar upp, eller vad det nu månde vara. För oavsett vad som då händer kan man inte bli av med rätten att jaga. Om det inte kommer ett riksdagsbeslut som förbjuder jakt då, men ett sådant får vi väl innerligt hoppas inte kommer... För krasst sett är det ju som så: Äger man inget får man äta smulor som andra tappar. Det är inget att göra något åt och det är fullt förståeligt.

Har inte hört någonting om det andra arrendet än heller, antar att det är under behandling... Men det vore rätt bra om dom kunde snabba på handläggningen lite grand så man får veta... 3200 ha, 8+8 i tilldelning, 3 timmerstugor, slaktbod. En fin fyrkant, ingen stor väg i närheten. Vore mumma att få det på 6 personer... Lär inte saknas jaktmöjligheter i framtiden i alla fall om nu det blir verklighet. Innan 27 får en infarkt kan det ju vara på sin plats att tala om att meningen med detta är att utöka möjligheterna, inte minska jakten hemmavid. Under tiden man går i skola kanske det blir någon dag mindre hemma med tanke på bensinpriset, men senare i livet (OM man nu får jobb i Jämtland) så är det mer tänkt att ta en vecka till i september och en riktig jaktvecka i oktober! Sen beroende på utgång av det hela eventuellt någon långhelg senare på säsongen...

Nä, nu ska jag inta ett välförtjänt ryggläge i färgtevesoffan!

Väl mött och på återhörande!

//Mvh Jonas


Kommentarer
Postat av: Lilla E

Du vet om att du kan lösa småviltskort där jag jagar va? Inte samma som att jaga på egen mark, men utifall att du skulle bli helt utan annars menar jag...



Kram!

2011-03-30 @ 22:19:32
URL: http://vimlan.blogg.se/
Postat av: Bara undrar

Vad är det för Sydsverigeresa som gäller denna gång?

2011-04-05 @ 23:16:35
Postat av: Jonas

Det är en kurs i utbildningen. "Sverigeresan Söder" 9hp, vi ska åka till Halland, Skåne, Småland och avslutar på skogsmästarskolan i Skinnskatteberg. Vi ska titta på hur skogsskötsel går till i södern, blir lite grand om skadegörare, viltförvaltning mm.

Vi åkte på den norra sverigeresan i höstas och kollade läget i bla Jokkmokk och Gällivare.



//Mvh Jonas

2011-04-06 @ 14:04:39
URL: http://harvner.blogg.se/
Postat av: Jonas

Vilken stilig hund!

2011-04-09 @ 16:28:36
URL: http://jakten.net/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0