Jaktfri helg.

Mitt i oktober sitter man vid köksbordet och skriver på datorn. En lördag. Ur led är tid och rum. Men man måste ju hålla vad man lovat, i alla fall ett litet tag. Och har jag sagt att jag inte ska jaga mer i år så är det så det får bli.
I morgon ska jag dock ut i skogen och förhoppningsvis få höra hundskall. Ryvikens Viktor och Rusmosan Foppa kommer till skolans mark, det ska bli skitkul att få inspektera dessa herrar närmare... Jag måste ju dock ta ett pass, för det är ju farligt att gå omkring i såten utan att passarna har koll på mig och bössan måste jag väl ha med mig på pass ifall det kommer en bjärv... Så det kanske ser ut som att jag jagar men så är alltså inte fallet...

Något roligt finns, som vanligt, inte att skriva om. Men jag kan väl dra en liten uppdatering om Cash i alla fall...
Problem med magen har han. Tarmen behandlar inte födan riktigt. Således får han inte åt sig den näring han behöver. Detta har lett till att han inte byggt några muskler och därmed orkar han ingenting. Han kan göra en runda, sen är han helt slut. Mot detta skulle det tydligen räcka att ge ett foder som var "snällare" mot tarmen. Han har nu ätit detta foder i dryga 2 veckor och han skiter faktiskt bättre nu. Hårdare och det syns att tarmen knådat maten bättre. Däremot syns det fortfarande ingenting på vågen eller i grovhet. Sen tog veterinären några andra blodprov för olika åkommor. Dessa var bra.
Men: Han dricker väldigt mycket och har så alltid gjort. Han kan dricka tills han spyr över golvet och sen fortsätta dricka. Detta berättade vi för veterinärskan och hon började på en gång misstänka njurproblem. Så nästa fredag är det dags för nya provtagningar för det...

Jag kan, tyvärr, inte se att detta ska bli bra. Detta var den viktigaste hösten. När de positiva upplevelserna skulle avlösa varandra. När han skulle lära sig vad som verkligen är roligt här i världen. Av det blev det kattskit. Allt han fått är ett sämre och sämre självförtroende för varje gång jag varit ut i skogen med honom. Utvecklingskurvan har gått i samma riktning som börsens kurvor för närvarande går...
Nu har jag i alla fall bestämt mig för att det inte blir ett enda släpp till i år. Det enda jag ska göra är att spåra släpspår av älgklöv och eventuellt spåra fram till någon död älg om det passar sig så. Bara för prägling och för att något positivt ska hända för honom. Jag måste helt enkelt. Även fast det inte är för att gå som en idiot längst bak i ett snöre jag köpt hundarna så måste jag ju på något vis pröva. Sen får vi väl se vad som händer OM sjukdomarna går till sig är ändå precis allting kvar...

Vad som än händer så är det tre saker som är skrivna i sten:
1: Nästa hund kommer från Finland.
2: Nästa hund inköps inte så länge jag sitter här som ett jävla beläte och lever på 8000 lånade kronor varje månad.
3: Nästa hund införskaffas inte förrän jag har ett vettigt boende.

1:an och 2:an är väl relativt lätt ordnade. 3:an är tvärkörd eftersom jag aldrig kommer ha råd att köpa ett vettigt boende utan förevigt är förvisad att bo i allmännyttans äckliga lägenhetskolosser.

Har kikat lite grand vad en färdig hund kan tänkas kosta. En tvååring med jaktprovsettor... Har ju ett litet kapital bundet i bössorna. Om man skickar dem åt helvete och lägger de pengarna på en hund kanske det går bättre? För att ha bössor för en halv årslön som man aldrig får använda måste ju vara mycket sämre än att nyttja arvegodset som man får använda? Tål att kollas upp...

När Fan blir gammal blir han religiös heter det ju... Nu har även jag börjat tro på en högre makt. Jo, det är faktiskt sant. Och jag har även kommit på vad det är som gör att allt går så dåligt jämt. Jag blir straffad för mitt ostbågssug. För ostbågar jag ätit. För ostbågar jag vill äta. För ostbågar jag kommer att äta. Allting som hänt går att härleda till någon av dessa tre punkter. Igår kväll till exempel. Gick helt fredligt en hundpissarpromenad här i ghettot. Tänkte i mitt stilla sinne: "Ikväll har jag gjort mig förtjänt av en påse ostbågar eftersom jag sitter och pluggar trots att det är fredagskväll." Hinner inte tänka tanken klart förrän jag kliver snett på gräsmattan i ett hål som inte fanns innan jag tänkte ostbågstankarna. Så nu får det vara färdigt med dessa gyllene lyckobringare. Jag har inte nerver nog att sukta efter Er mer...


Gyllene bågar i påsar av stål
gör att fredliga män trampar i hål
Om nerverna ska stå pall
får nog sagan vara all
om dessa gyllene bågar i påsar av stål


Ikväll är jag bjuden på finmiddag på Umeås gräddhylla. Alla ni fruntimmer som sitter och glider runt på stolsitsarna behöver dock inte vara oroliga, det är enbart karlar inbjudna så jag är lika tillgänglig innan som efter bjudningen... Däremot ska det bli trevligt att få äta en god köttbit och dricka ett glas rött. Jag ska, kvällen till ära, testa ett vin jag fick i present: Grythyttan Jakt.

Har fått ett par nya blomva... F´låt kängor också. Får se hur många dagar dessa håller nu då. Varför ska det vara så jävla svårt att göra en produkt som åtminstone håller en godtagbar kvalitet? Jag är då beredd att betala för det i alla fall. Många med mig också. Men lik förbannat är det mesta som prånglas ut på marknaden ren och skär skit.

Nu ska jag sätta upp en hallspegel och en tavla av en hare. Vi har fått omtapetserat i vårt dysfunktionella boende. Det blev nog bra, minns inte hur det såg ut innan så det är svårt att säga nåt. Nämnde jag att heminredning inte är en av mina stora passioner?


Kommentarer
Postat av: nojjen

Din misär är en outtömlig källa till glädje, skulle snaran hänga i logen så MÅSTE du skriva om den oundvikliga händelsen efteråt.

2011-10-22 @ 16:46:00
Postat av: JonasJakt

1: Nästa hund kommer från Finland.



Farsgubben hämtade branog hoppstort en tik från Finland för två år sedan, hon skulle bli vår nya avelstik av rang... och med facit i hand hade vi lika gärna kunna köpt en bonnkatt i grannbyn istället och sluppit köra 200 mil och pungat ut en massa stålar.



Hon är iof fortfarande ung... meeen lite mer hade man ju kunnat hoppas på än detta!



Så stirra dig inte blind på Finland, finns lika många bra hundar i Sverige... eller så är vårt fall regeln som bekräftar undantaget! Vem vet!?

2011-10-24 @ 08:36:26
URL: http://jonasjakt.wordpress.com
Postat av: Jonas

Jadu... Det viktigaste i den här branschen är att tro. Och NÅGOT måste man ju tro på!? Men jag har inte gett upp än. Jag har inte råd att ge upp helt enkelt. Han måste tammejfan börja fungera...



//Jonas

2011-10-26 @ 19:25:55
URL: http://harvner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0