Mitten av februari.

Alla helvetens dag var igår. Det blev ingen gentil middag där halva slängdes i hundkoppen. Kom hem alldeles för sent från veterinären för att kunna ägna mig åt dylika övningar så det blev helt sonika en hamburgare med långpärer istället... Det var inte helt fel det heller!

Nu var det inte om detta jag skulle skriva utan det var väl snarare om veterinärbesöket... Var hos veterinären i 5 timmar för att verkligen låta dem gå till botten med Cash mage, varför han inte ätit, varför han spyr av ansträngning (åkte skidor med honom i förrgår och tog mig 400m från bilen innan han kaskadspydde fyra gånger på rad) och så vidare...
Blodproven visade att allt var bra. Röntgen av mage och tarmar visade inte heller det några abnormaliteter. Ändå blev han satt på ett nytt foder (som han äter bra!), en oralpasta för stimulering av magsäcksfunktioner och slutligen en medicin för magen. Så nu var det väl fan om han ska fortsätta vara usel i magen...
Det som inte var så lysande är ju dock att man vet är något är fel men dom hittar ingenting...

Men som av en händelse såg veterinärskan på en röntgenbild att prostatan var förstorad, den var 6cm i diameter och den ska vara som en valnöt. Mest troligt har denna tryckt på tarmarna så det kan ha utlöst vissa av symptomen iaf.
Så nu äger man ett kemiskt kastrat till hund. Han fick en spruta så prostatan får vila och inflammationen förhoppningsvis ger med sig. Elvis har samma åkomma och för han räckte det med en spruta, men hon trodde att det är allvarligare när det är en så ung hund så hon gjorde mig mer eller mindre beredd på att det kommer bli en permanent kastrering av hunden i framtiden.
Och alla vet ju vilken oerhörd framgångssaga det brukar vara med kastrerade älghundar. Feta och bara intresserade av att sova och äta... Jippie! Det räcker att husse är sådan, hunden kan gärna få vara intresserad av något mer, tex älgar...
Trösten i allt elände är ju att det inte på någon punkt kan bli sämre, bara bättre!
Får jag inte höra ett enda skall i höst så är det ju precis som det var den gågna hösten. Så precis allt som möjligtvis kan hända är ju en förbättring!
Men jag ljuger om jag säger att jag ser med förtröstan mot sensommar och höst...

Man har inte rätta turen för att hålla på med något sådant här, det bara är så enkelt. För så fort någonting kräver den minsta tur och inte bara innebär hårt arbete är det helt enkelt ingenting för mig. Det borde man ju lärt sig vid det här laget men man är ju dummare än en nyfödd kalv som gång efter annan springer in i strömtråden...

Vi får väl hoppas att gamle Elvis håller ihop en höst till så kanske man får höra ett skall i alla fall...

Nu ids jag inte skriva mer, måste hoppa in i tvagningsanordningen för att göra min lekamen presentabel för en kväll på lokal... Ska gå på pub och dricka mineralvatten och kolla på championsleaguefotbollen ikväll!

Ha det...

//Jonas

Kommentarer
Postat av: Petter

Ledsamt med hunden..

Får jag fråga vilken vet. du var hos?

I umeå finns det en vet som kan klara av enklare undersökningar och det är Veterinärstation i Vännäs, deras styrka är att dom kan säga att dom saknar kunskap och är ärliga med det.

Ett bättre alternativ är Gammelstaden Luleå. Dom är bra.

Men bäst i Sverige är Strömsholm. Där finns helt enkelt den expertis som får veterinärerna i vilken annan svensk stad som helst se ut som klåpare.

Vill bara skriva detta för att hjälpa dig, har läst här och på robsoft om ditt strul med hunden.

Så om du det inte blir bättre, be få all journalhistorik från veterinären skickad till Strömsholm och låt dem göra en första bedömning den vägen.

Jag jobbar som säljare över stora delar av Sverige och kan köra ner hunden dit gratis om du skulle vilja i framtiden!



Verkligen stort lycka till!

PS. Jobbar inte som säljare för Strömsholm=)

2012-02-16 @ 14:45:49
Postat av: Jonas

Hej och tack för erbjudandet, men jag tror dom i Vännäs hittat felet! Det måste varit prostatan som spökat och tryckt på tarmarna mm. Nu efter den kemiska kastreringen äter han normalt och avföringen är även den bra!

Nu återstår det bara att se hur det fungerar i skogen...

Vad har du för användarnamn på robsoft?

2012-02-19 @ 14:38:21
URL: http://harvner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0