Att leva i det förgågna...

är ju som alla vet ett fruktansvärt vinnande koncept. Minnas sådant som har varit och hur man skulle agerat för att utfallet skulle blivit annorlunda. Satt och kollade igenom en massa bilder och hittade en fin bild på Elvis när han var 1,5 år.


Elvis.

O herregud vad man skulle gjort många saker annorlunda om jag vetat då vad jag vet idag. Oj vad älg man hade fått skjuta istället för att kuta runt och jollra med en mobiltelefon och filma dem istället:
http://www.youtube.com/watch?v=r660QMyBtEY
http://www.youtube.com/watch?v=lnbWtHL3rw4
Några exempel...
Men men. Det är lätt att vara efterklok. På den tiden hade man ju i alla fall något att se fram mot. Det är betydligt svårare att hitta något sådant nu med allt från strul med slakteri till unghundens icke-jaktlust.
Men jag har i alla fall satt upp några mål som jag ska försöka hålla, om vi bortser från allt som har med verkligheten att göra såsom skola, jobb etc. Det torde väl vara rätt självskrivet att sköta sådant på bästa sätt menar jag...

  • Skaffa en oktoberjakt.
  • Säga ifrån mig uppdrag i menlösheter som bara stjäl energi utan att tillföra något.
  • Spara pengar och åka till södern och försöka vara med på en drevjakt.

Förklaring till punkter:

Lägger ner för mycket pengar på det här för att inte jaga den bästa tiden. Dessutom när jag är färdig häruppe mister jag min möjlighet att jaga i Umeå varpå antalet dagar återigen kommer rasa till nivåer som är så låga så det inte motiverar de pengar och den tid det innebär att ha hund. Så det får bli ett intressant projekt. Ringa runt och jaga plats i jaktlag och återigen uppleva de roliga samtal som brukar gå till såhär:
"Jo hej Jonas heter jag och bla bla..."
"Jamen sa rolen, det behövs yngre folk"
"Jo jag har ju hunn o så..."
"Jaha... Nä, nå hunner behöv vi int, pröv å ring åt nån annan."


Skjutbanan tänker jag säga ifrån mig från och med i år. Fan, jag är inte ens intresserad av skytte. Jag vill lägga min tid på jakten och eventuellt jaktlederi. Det får räcka. Dessutom vet jag inte ens om jag kommer flytta hem efter skolan, så det känns väldigt dumt att vara inblandat i banan när man inte bor på orten. Det är väl inte så mycket jobb, men det är ändå nåt att fundera på. Och arbetsdagarna där går lägga på något annat, t.ex något man är intresserad av...

Punkt tre säger väl sig självt. Vill testa på det. Får bli min semester i år...

Sen har jag väl inte så mycket mer intressant att berätta. Har inte gjort någonting av den enkla anledningen att jag är så pank så jag kan inte göra något. Bara varit hemma och druckit kaffe och kollat på skidåkning. Lite skidor har det blivit för egen maskin också, men det är inte så kul att åka med bäbisräfflade jaktskidor i preparerade spår.... Ska köpa ett par begagnade riktiga skidor så kanske det blir lite mer åkt. Det behövs onekligen...
En CDI-box till skotern verkar ju omöjlig att uppbringa i det här landet, så det får bli att beställa från US och A. De är i alla fall nästan 3000 SEK billigare där än hemma, inklusive frakt.

Vi har fått 3 nya husdjur! Så numer är det två idioter, en älgren älghund och tre mexikanska hoppbönor som bor här i ett hål i allmännyttans bajsbruna tegellängor.


Mexikanska hoppbönor...

Det är en liten åma som är inuti ett frö. När åman äter på fröet så hoppar fröet omkring. När den blir står så påstår den detaljerade skötselanvisningen att det ska komma en fjäril ur fröet... Det tror jag när jag ser det. I alla fall så är det tre ohemult skojfriska små krabater. Ska sätta en astro på den piggaste av dem och testa att släppa den till hösten, lär ju inte gå sämre iaf...

Nu dröjer det länge till nästa skrivelse, ska låta sponsorerna gnälla lite först... Det kommer inte hända någonting och jag ids fan inte sitta och ordbajsa var fjärde dag längre. Det är ytterligare ett ok som inte tillför någonting på redan nedtyngda axlar...

//Jonas



Kommentarer
Postat av: ------

Förstår inte med att söka jakt? Jagar du inte i fåker? Att ordna en oktoberjakt kan inte vara svårt i många jaktlag är det dålig uppslutning i oktober men fullt i september.

2012-01-24 @ 12:41:48
Postat av: Jonas

Jo? Men vi jagar bara 4 vardagar på en hel säsong och det i september. Sen bara helger. Så hela oktoberveckan är det ingenting. Det är inget fel på uppslutningen vilket gör att de få dagarna räcker för att fylla tilldelningen. Oftast i alla fall.

Sen vill man ju naturligtvis komma in nånstans där man får jaga när man vill jaga, dvs gå ut och släppa hunden och få skjuta om det råkspå gå så väl...



/Jonas

2012-01-26 @ 20:38:29
URL: http://harvner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0