Det drar ihop sig...

Månad nummer åtta. Mindre än en månad kvar tills det startar. Ser faktiskt fram mot denna säsong mer än de två föregående. Dels för att denna är helt kravlös. Jag är inställd på att sitta på pass och om man har tur med väder och vind kanske släppa lite grand då vi skriver november. Känns skönt. Det är ingenting som behöver fungera och som sedan inte alls visar sig göra just det.
I helgen har vi passbyggarhelg. Vi har gjort några riktigt fina pass idag, åtminstone rent estetiskt fina. Hur de är rent jaktligt återstår att se. Men det blev både några pensionärspass och några som det är lite längre att gå till. I morgon ska vi göra en sväng till och kolla över två andra passkedjor så att det är okej även där.
Var ute och jollrade med hunden en kväll och hittade igen ett av de första passen jag byggde. Att döma av skicket på det så har åren gått...
 
Långdiket.
 

Det satt en 30-06-hylsa i tornet så någon har då haft användning av det. Fikabordet är naturligtvis även på plats. Ett kulturminne så gott som något.
 
I övrigt har jag inte så mycket att förtälja. Jobbar och står i på veckorna. Är ute med Lille-E varannan kväll i skogen ungefär och varannan kör vi lite lättare dressyr. Den ormen visar sig svårkopplad i skogen så just nu går övningarna ut på att inte framställa kopplet som något tråkigt utan snarare något positivt. Man kan ju hålla sig för skratt om man inte kan koppla hunden utan den bara drar iväg på ren jävelskap och jollrar...
Har även varit på utställning med Eko. Det gick jättebra, han skötte sig exemplariskt. Fick bra kritik och även en fin lila rosett, HP i valpklass. Riktigt roligt. Att det sedan stod "välvisad" i kritiken får nog tillskrivas ren och skär tur för de första springstegen jag någonsin tagit med hunden var i utställningsringen...
 
 Stolt husse.
 

På Fäviken Game Fair stod jag i MSS-jakts tält och skötte mestadels om visningen av b-bark-pejlen. Det var en oerhört rolig helg, om än jobbig. Det kom väldigt mycket folk och surrade och ville kika på pejlen. Sen saluförde vi en ryggsäck som jag personligen blev lite kär i... Vorn Equipment, en riktig ryggsäck med ett patenterat snabbfäste för bössan. Går lika snabbt att ta bössan från ryggsäcken som att bära den i en rem. Och är det något här i världen som är av ondo så är det då vapenremmar. Får kanske bli en sån vad det lider... På kvällarna blev det ändå rätt lugnt i och med att man jobbade så ville vi vara fräscha. Det blev nog slitsamt ändå. Resan upp till Hoting på kvällen var nog såhär i efterhand inte så klok att genomföra, men samtidigt ville jag vara på plats på måndag morgon. Det gick ju bra även denna gång...
 
 
 
 
Pejlen då... Jorå. Verkar fungera bra det lilla jag testat den. Alla funktioner är där och de är lätta att komma åt och förstå. Bra och tydlig manual med steg-för-steg-beskrivningar som till och med ett teknikfientligt troll som jag klarar av att följa och förstå.
Räckvidden har väl inte satts på några större prov än så länge med tanke på försökskaninerna, men jag kan ju bjussa på en bild från kartmenyn. Det är kartan som ingår, terrängkartan, jag har gjort två egna kartor också. En baserad på fastighetskartan och den andra på ett ortofoto. Men det är bra att ha en baskarta i grunden om man far på andra marker eller det är så det bär iväg på långskjuts.
 
Jag är det blåa strecket. Cash gigantiska sökrundor syns på det lila strecket... Jesus. Testade ett släpp för att se om någonting hade hänt. Det hade det inte... Inte ens lite grand.
 

Jaha. Annars då. Är jag hemma så brukar det bli en tur med Hiluxen varje kväll och räkna småälg. Igår blev det 7. Förra helgen 13 på fredagen och 11 på lördagen. Har sett två ko med kalv av dessa. Dessa kor är dubbelt så stora som de andra älgarna. Resten av de jag sett är, förrutom två rödkalvar, mikroskopiska fjolingar som nog inte har en slaktvikt på över 110 kg. Ser ut som en normalstor novemberkalv. Har inte sett någon älg med lite kropp i år. Det är för mycket älg, det bara är så enkelt. Vi måste få till att skjuta mer kalv så vi inte odlar fjolingar över vintern så vi har en stam med såhär låg medelvikt. Vi kan ju inte ens skjuta reproduktionen som det ser ut nu. Får se vad som händer efter vi haft storlicensmötet om det blir någon ökning eller om det ligger kvar på ungefär samma lika.
Visst är det roligt med älg, men det kan ju vara någon gräns. Det blir ju ingenting för hundarna heller för vart än du parkerar bilen har du ju stött en älg. Blir till att uppfinna nya tekniker nu...
 
Nu är det tre veckors jobb kvar. Slutet syns. Sen exjobb, två kurser till och sen är det ut i allvaret för Er käre skribent. Det är med skräckblandad förtjusning. Visst fan vill man börja jobba, flytta hem och tjäna sig en luskrona eller två. Men samtidigt är det lite skrämmande att inte ha en tryggad tillvaro. När man pluggar vet man ju i alla fall vad man ska göra, om än inte speciellt inkomstbringande...
 
Jag bjuder Er på återhörande och förhoppningsvis så kan man snart få börja skriva lite grand om lyckade bock- och rävjakter...
 
//Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0