OS.

Listan i föregående inlägg har givit ett fruktansvärt genomslag i sociala media. Twitter och Instagram har nästan svämmat över av kommentarer och åsikter kring det jag skrev. Det var ju roligt... Men listan var, i ärlighetens namn, framkrafsad på sisådär två minuter och därför har jag glömt hälften. Har till exempel inte med någon alpin medalj alls... Detta inte för att jag inte tror på det utan för att dom helt enkelt inte hade börjat tävla så jag kom inte att tänka på´t. När man får information om slalomåkarnas läger i Trysil känns OS rätt långt borta...
 
Men... För att blidka belackare och beundrare så gör vi väl härmed en ny, större och bättre lista.
 
Här går vi. Eller som det heter i Amerika: here we go!
 
Brons:
Henrik Harlaut - Slopestyle 
Hellner - 5milen
Maria P-H - storslalom.
Fredrik Lindström
Damkronorna.
 
Jag tror kanske att det finns utrymme för övriga överraskningar i bronskategorin. Om jag hade haft huvudet på andra ställen än amerikaners förvaringsutrymme (under armen) vid förre skrivelsen hade jag naturligtvis tagit med någon medalj från sprinten. Kanske inte som det blev, vem fan hade kunnat gissa rätt på det, men åtminstone haft ett tips... Dom där tror jag på. Haschgrenarna kan jag inte så mycket om, kan lika gärna bli en 24:e plats som ett guld som det känns eftersom det är en bedömningssport, men har man presterat i X-games bör man kunna prestera i OS också. Därav tipset. Hellner är väl inget att orda om. Han är i form och jag tror han är med och slåss om medaljerna. 
Maria P-H tar minst en medalj. I någon gren. Jag satte ett brons i storslalom, men jag tror på högre. Att tippa brons är inte speciellt roligt så därför är inte listan längre än vad den är...
Fredrik Lindström är en bra skidskytt. Han har vana av att snabbt ta sig undan och försvara sig mot förföljare efter tiden i Västernorrlands skogar. Att kryssa mellan banjospelarna i landsvägsdikena där kräver sin man... Jag hoppas han får till det och kan ta en medalj! Tippar på distansloppet.
Damkronorna tar en bronspeng. Efter bragden i Turin så har det varit en liten dip... Men säga vad man vill om sporten så var det riktigt spännande i straffvinsten över USA. Detta tarvar en liten återblick...
 
http://t.sr.se/NBswqb
Klicka på länken för att höra en av många klassiker från Radiosporten...Ett nytt fönster öppnas då, klicka på spelaren som kommer upp under adressfältet.
 
 
Silver:
Stafett damer, längdskidor
Kalla - 10km
Stafett herrar, skidskytte
Ett i curling
Anna Holmlund - Skicross.
 
Det här är något roligare att tippa... OS mest givna guldmedalj måste ju vara stafettguldet i längdskidåkning på damsidan. Vinner inte Norge det så är det ju något som är monumentalt fel. Men om Sverige kan hålla sig med tillräckligt länge för att kunna ge Kalla ett bra läge så tror jag hon klarar av att åka hem ett silver. Eftersom som hon är ett unikum så ger jag henne en silverpeng till i loppet över 10km. Mest bara för att jag hoppas. Kan som inte få nog av att se henne stå och stråla på pallen. Det hörs som det är en liten underton av besvikelse hos vissa... Kom igen. Björgen är överlägset bäst. Sen kommer en Kalla i form. Då ska vi tänka på det att Kalla är nästa OS i Sydkorea ett år äldre än vad Björgen var då hon sopade rent i Vancouver. Nästnästa OS i ett land som ännu inte är bestämt är hon ett år äldre än vad Björgen är detta OS. Vilka var det som lämna resten av fältet bakom sig i mördarbacken i Sotji? Jo... Kalla och Björgen. Om hon bara orkar hålla motivationen och träna på som sig bör så kommer vi där ha en svensk, kvinnlig Dählie i framtida mästerskap. 
Skidskytteherrarna får ett tips av mig här enbart på årets meriter: 4-4-2-2 om jag inte minns fel. Om dom bara håller nerverna i styr bör det gå bra även i OS. Frankrike tar guldet.
Ett i Curling. Tja. Hugget som stucket. Vi säger väl herrlaget då.
Anna Holmlund får vara med, mest för att ha en outsider. Kan ingenting om sporten eller tidigare förutsättningar, men kan andra nationer ta oväntade medaljer så borde ju även Sverige kunna göra det kan man ju tycka.
 
'
Tårdrypande.
 
 
 
Guld: 
Stafett herrar, längdskidor.
Kalla och Ingemarsdotter, sprintstafett. 
Ett i curling
Tre Kronor
Ferry - distansen
Olsson, 15km
Frida Hansdotter, slalom.
 
Nu till det som är det roliga... Gulden. 
Stafettlaget på herrsidan i längd. Jag måste skriva upp dem. Alla ser ut att vara i form. En av världens bästa skidåkare har inte ens gjort entré i spelen ännu. Norge har problem. Ryssland underpresterar något alldeles fruktansvärt. Vilka fler har 4 bra åkare i samma klass som svenskarna? Möjligtvis Tjeckien och Frankrike om de har bra dagar, men nja. Jag tror stenhårt på di svenske i detta fall. 
Sen är det oerhört fruktansvärt tråkigt att Northug är ur form på grund av sjukdomar och annat skit. Med tanke på allt han sagt och gjort så hade det ju varit sååå mycket roligare att ta ett stafettguld med honom i superform, som i Vancouver, än som nu. Ett år då han blir bortplockad och inte får åka en OS-distans (15km). Man får säga vad man vill, men det är en gudabenådad skidåkare, han har haft fog för sin stora käft eftersom han sedermera kunna leva upp till det han sagt (till skillnad från vissa andra som haft stor käft och inte levererat halvsju, ingen nämnd och ingen glömd...) och han är mycket roligare att slå då han är i form än ur densamma.
Tidigare nämnda Kalla tar ett guld i sprintstafett. Jag litar till lagledningen att de tar ut det för dagen bästa laget, men Ida är väl en stark kandidat.
Björn Ferry tar ett guld till. Jag tror det. Även om det inte direkt gått så lysande än så länge i OS så tror jag att han spottar upp sig och att urkraften från Storuman släpps lös en sista gång i stora tävlingssammanhang.
Johan Olsson. Världens bäste skidåkare som aldrig åker... Jag tror han tar ett guld individuellt. Jag hoppas på det.
 
Skandal att inte detta även gav ett Jerringpris. Golf? Vad fan är golf? 
 

Curling. Vi sätter väl damlaget här då... Kan ingenting om sporten och ser bara nån match vart fjärde år. Men enligt expertisen är Sverige guldkandidater i både dam- och herrturneringen.
 
Frida Hansdotter tar ett guld i slalom. Hon är bäst i år. Svårare än så är det inte. Dessutom går det ju bli kär för mindre...
 
Men nu... Nu. Till det kanske mest intressanta. Det mest hårresande av allt i OS-programmet. Vi börjar väl med en liten återblick...
Till en alldeles alldeles underbar dag 1994. I Norge. I Lillehammer. Ett av de största ögonblicken i Svensk idrottshistoria. I Svensk historia överlag. Gamla krigarkungar skjutna med uniformsknappar må ursäkta...
 
Magiskt. Ingenting annat än magiskt.
 

Här började min aversion mot transatlanter. Om Norge beskylls för att styra skidsporten, genom att aldrig få några konsekvenser för någonting så vad fan gör då Canada med hockeyn? Nä. Om fotboll går ut på att göra flest mål och förnedra Italien så går fanimej hockey ut på att göra flest mål och förnedra Canada. Något som #21 lyckades rätt bra med... Den här matchen var hemsk. Ett heroiskt kämpande Tre Kronor. Ett Canada som slog, höll, fast och fällde i parti och minut. Naturligtvis utan åtgärder från domarna... Som vanligt. Men till slut så kunde inte ens domarna bortse från det faktum att Sverige var bättre utan visade ut en kanadick efter en solklar fasthållning. Det ledde till Peter Forsbergs genialiska passning till Magnus Svensson och 2-2. Resten är historia. 
Men sen har vi ju saker som ligger närmare i tiden också... 
 
Riksäcklet Niedermayer skadar medvetet Forsberg.
 
Så spelar dom. Vinner dom är dom så förbannat ödmjuka. Går det dom emot så skadar dom medvetet, slår, fuskar och har sig. Dessutom tror jag aldrig jag sett Canada gör ett enda snyggt hockeymål. En jävla gröt och sedan är det något skit som naturligtvis studsar deras väg...
Men Sverige då... Jag hoppas på brakförlust ikväll mot Tjeckien. Ett Tjeckien som jag tror vi får möta igen i final och då med annan utgång. Sverige presterar som bäst då de är nedskrivna, utskällda, förbannade. Går ut och vinner en kvartfinal som alla "experter" säger att de inte kommer vinna. Börjar de bra, blir uppskrivna och pressen börjar skandera om guld... Ja... Då blir det såhär...
 
Blunda. Lyssna. Minns. Gråt.
 

Det här har jag sagt i 10-års tid snart. Och blivit skrattad åt. Nåväl. Mats Wennerholm på Aftonslasket kanske kan anses ha högre kunskaper i ämnet än mig... Läs hans krönika idag då så kanske ni slutar skratta. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wennerholm/article18345051.ab
 
Även fast det bär mig emot att länka till en jaktfientlig, vänstervriden skvallertabloid så gör jag i detta fall ett undantag..
Så hoppas på brakförlust mot Tjeckien ikväll. Då jävlar får vi fira sen!
Jag avslutar med ett klipp som på ett fint sätt visar att cirkeln sluts. Forsberg till Sudden till Lidas. Dom tre största vi haft avgör OS-finalen i Turin. 
 
Tyvärr usla kommentatorer till alla rörliga bilder... Men blunda och njut.
Radiosporten ftw!
 
Så.... Jag som av Er blivit beskylld för att vara en Ior, en obotlig pessimist tippar alltså såhär:
5 bronsmedaljer.
5 silvermedaljer.
7 guldmedaljer.
 
Och jag kommer få rätt. Sanna mina ord...
Hoppas jag.
 
Väl mött.
 
/Jonas
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0