Snart älgjakt...

... Och knappt en enda förberedelse är gjord. Stabilt... Eller jo: Den viktigaste förberedelsen av dem alla är naturligtvis gjord - cyklingen med hunden. Den ofantligt underbara vintern vi hade gjorde det möjligt att börja cykla redan i mars, sedan har man hållit i det. Den ofantligt underbara sommar vi nu upplever med maxtemperaturer på +11 grader gör det ju helt omöjligt för alla i Jämtland boende älghundsägare att skylla på värmen då hunden kommer och ser ut som ett oljefat första måndagen i september... Har cyklat 14km 1-2 gånger i veckan fram tills nu, nu ökar vi på den dosen till 3-4 gånger i veckan. Om hunden är hostfri har jag gett mig fan på att ha championatet innan älgjakten börjar. Så är det bara. Ska bara lägga ut en annons på datan om att, mot betalning, få åka någonstans och testa att jaga grävling i början eller mitten av augusti så man vet om det håller eller ej. Någonstans där man slipper hålla till uppepå altanerna åt folk, eller bakom växthusen, eller mitt på tomterna... 
I nuläget vet jag inget annat än att av cykling blir det ingen hosta. Sen vet jag att en passkedja är livsfarlig på grund av stormhyggen. Sen vet jag inte så mycket mer... Kanske vore på sin plats att någon annan såg till att veta något någon gång också... 
Jag, som alltid byggt 5-15 älgpass varje år, trots att jag knappt sitter i dem, har börjat förstå varför det är så glest på våra arbetsdagar. Som hemmansägare har man helt enkelt inte tid. Jag skiter ärligt talat i om passen är slyiga då grunden är uppgrävd, vagnsbua måste rödkritas och hundgård skall byggas... Egentligen kanske det bästa vore att man har fasta ansvarsområden. Man har 3-4 pass per man och ansvarar för dessa varje år. Gör man då en rejäl insats år 1 så behöver man ju inte ens dit år 2 och 3. Det är ett alternativ till att jag måste springa över 95 pass, kolla vilka som behöver åtgärdas och skicka dit någon av de 11 som är på jobbardagen så de 26 som ska jaga ser någonting...
 
En dag i juli kom den... Nu ser inte gräsmattan ut såhär länge. Det finns inte ens en gräsmatta längre. Men behövligt var det...
 

Har faktiskt inte något roligt att förtälja. Är inte ens speciellt förbannad på någonting eftersom jag inte har tid att engagera mig i någonting att bli förbannad på. Jobbar i skogen på dagarna, i huset på kvällarna och däremellan försöker man få någon timmas sömn. Är mest frustrerad över att man inte hinner speciellt mycket på en kväll. Jag vill ha det mesta klart tills skjutbanorna öppnar. Det är en utopi. Jag vill ha det mesta klart till bockjakten. Det är också en utopi. Får bli ett mellanår det här... Men med min tur så är väl hunden frisk och Det Vita Bajset lyser med sin frånvaro precis hela vintern i år. Nästan, men bara nästan, så man hoppas att allt är som vanligt så man kan vara hemma och arbeta istället för att fjanta i skogen...
 
En pall med jobb...
 

Ska bygga två hundgårdar. Finns en befintlig idag som inte är laglig rent storleksmässig. Den utökar jag lite grand så det blir lite mindre olaglig och sedan får den fungera som gästhundgård eller möjligtvis avlastningshundgård OM man någon gång i livet har två hundar och de av en eller annan orsak inte kan vara tillsammans. Sen bygger jag en stor hundgård som är laglig med råge. Finns möjlighet att från båda hundgårdarna gå in i isolerade rum med värme om de så önskar. För den sakens skull tänker jag inte sluta ha hundarna inne kvälls- och nattetid, men det är skönt att veta att man kan lämna dem OM det är så att man måste iväg på någonting. Då kan man kanske leja en grannunge att fara dit och kolla mat och vatten etc. Skönt att ha möjligheten i alla fall...
 
Usch vad tråkig man blir när man blir gammal. Fast man har två tummar och båda två är fastlimmade precis så mitt i handen som de bara kan hamna så är det enda man tänker på snickerier, målerier, tapetsering, grävning, gjutning och allt annat. Men det är väl så den här årstiden, det är lågsäsong för det mesta som är roligt. Men nu går det ju inte ens vara arg på värmen...
Minns inte om jag skrivit det tidigare men... Jag är halvvägs till 70 och har aldrig i hela mitt liv haft någon längtan på utlandet. Men nu är det nästan så det skulle vara skönt att få komma iväg till värmen. Inte för att bada, det är fortfarande enbart ungar och idioter som badar, men fan så skönt det vore att få slippa långbyxor, tjocksockar, skjorta, jacka och mössa under en kvällspromenad. Men... Har man inte tid att gå och undersöka slyväxt på ett älgpass som ligger 2km bort så har man definitivt inte tid att åka 200 mil bort för att få uppleva något annat än arktisk kyla heller...
 
Solen har synts till ett par dagar i sommar, men då täckte vi den med brandrök istället. Fast innan det skedde så hann flinten börja flagna... Måste ju ändå räknas som en bedrift att ha lyckats flagna någonstans på sin lekamen under denna sommar...
 
En grogg på diesel och bensin gjorde susen... Det är roligt att elda! Åtminstone så länge det går att kontrollera flammorna.
 

Björn verkar vi ha väldigt gott om just nu. Det är ju mindre roligt. Vi ska försöka oss på att jaga lite grand, men troligtvis blir det bara älgjakt av det hela. Men hemma i soffan lyckas man sällan med något, man måste pröva för att lära sig. Synd att man inte hann med att anmäla till Junsele, hade varit intressant att se hur Eko betedde sig mot livs levande björn. Rullstolsjollret klarade han av, även att spåra levande nallar. Men jag tror aldrig han stött på en någon gång... 
Jaja. Den som lever får se. 
 
Avslutar med en bild från ifjol, naturligtvis kommer bilden från Någon Annans kamera... En riktigt rejäl jämtlandsoxe. Sagolika utlägg, kolsvart, rejäl hals och bringa samt ett muskulöst akterkastell.
 
 
 
 /Jonas
 

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0