Osköna juni.

Kom precis in från en cykeltur med Eko. Kan krasst konstatera att jag har exakt samma kläder nu, fjortonde juni, som jag hade på mig då jag började cykla under andra veckan i mars. Dom kanske har åkt en vända eller två i tvättmaskinen men samma kläder är det. Och lika förbannade kallt och blåsigt ute. Måste vara den sämsta våren i mannaminne. Borgar väl för djungelklimat under älgjakten är jag rädd... 
 
Kan även konstatera att jag har varit lite före min tid. I början av det glada 2000-talet hade jag en 744:a. I bakrutan på den satt en dekal: "Förbjud miljöpartiet", stod det på den. Aldrig någonsin har en dekal på en bilbakruta haft så rätt. Jag hoppas verkligen att den del av befolkningen som genom sin röstsedel sett till att vi har denna monumentala katastrof till "regering" tar av sig sina mössor och böjer sina huvuden i skam över vad de ställt till med. "Förbjud diesel och bensin", "förbjud löshundsjakt", "förbjud ditt", "förbjud datt". Ja, men varför då bara inte lagstadga att alla måste flytta till Stockholm och ha som enda intressen att snorta kola och måla båtar med giftig kopparfärg. Då är det ju klart. Sen kan man ju ha några subventionerade jobb utspridda över landet där anställt folk sitter på uppsnickrade staket, dinglar med benen och ser pittoreska ut till fromma för den europavägsburna turismen från länder där man tillåts transportera sig. 
Tycker herr Uggla sammanfattar sinnesstämningen rätt bra, bara att byta ut namnen i sången till nuvarande ministrar...
 
 
 
Oavsett de cannabisrökande batikhäxorna i vår kära regering så har jag en rolig nyhet att förtälja. Har gått från att vara Hyresslusk Harvner till att nu tituleras Hemmansägare Harvner. Har nämligen varit och skrivit kontrakt, skuldsatt mig för resten av livet och fått lagfart på en liten gård. Den ligger vid Storsjöns strand och har en jämtlandsflagga som utsikt. Kan se allt det underbara som länet har att erbjuda vid varenda morgonkopp kaffe under resten av mitt liv: gröna ängar, blåa sjöar, gröna skogar och vita fjäll. En lisa för själen är vad det är. Sen att man måste ha persiennerna nerdragna för att kunna titta på färgteve är en annan femma... Helt okej skick på det mesta, lite fix är det väl alltid men inga katastrofer. Nu ska jag bara ta och bygga en rejäl hundgård och sen kan man kalla det hemma! 
 
Ere Hunnshöugen man siir bortgönom tro?
 

Det kommer bli en stressig sommar tyvärr. Allt som måste göras i huset, förberedelserna inför älgjakten, förvärvsarbete och andra måsten. Men det får gå. Det blir väl lugnare om 10-15 år får man hoppas. Jag har i alla fall hunn i fullfrän form, ska bli roligt att få testa ett släpp vad det lider så man får se om han håller ihop. Jag vill tro det i alla fall. Har inte varit några konstigheter alls sedan november. Var och kollade på lite valpar också... Dom är förjäkla fina jämthundsvalparna, är nog möjligtvis endast strävhårstaxar som är finare som valp än jämtarna. Dom är ju så bedårande söta så till och med ett så stenhårt hjärta som mitt smälter en smula...
 
Aaaa poo-pooo.
 
Och då vi ändå är inne på jakten... Arne Hägerfors har ju ett klassiskt referat som behandlar vissa hopp- och ljusrelaterade ting... Ungefär så känns det just nu. 24 älgar i tilldelning. 27 jägare. 9 hundar. Det är 0,88 älgar per jägare och 2,66 älgar per hund om alla skjuts för hund. Det är dåliga odds om man tänkt sig försöka ha något i kopplet och framförallt om man tänkt sig att använda det man har i kopplet annat än var tredje jaktdag... Har skickat en ansökan till en stort aktiebolag. Avslag morgonen efter. Jaja, så länge halva Norge och hela södra Sverige får jakt i Jämtland så är det väl inte så noga med dom som bor här och kanske även tänkt sig att leverera virke... Efter det är ansökan inskickad till en jaktklubb på 100 % privatmark, därifrån har jag ej hört någonting ännu. Men troligtvis är det också ointressant eftersom det redan finns gott om hundar även där, dessutom dugliga sådana. Då återstår ju den största av alla nesor: En annons på facebook där man erbjuder sig att betala per dag för att få komma och gå. Kan lätt betala 500 kr/dan för en bra oktoberjakt på en fin mark utan några köttanspråk. Men det lär väl anses för lite. Bättre då att ta in en dansk eller tysk som betalar 5000 kr/dan utan några anspråk och som dessutom sitter på pass.
Om det inte löser sig så känns det faktiskt så hopplöst så då tror jag att allt krut läggs på meritering så man får Eko till jch i höst och sedan får man sälja honom någonstans där han får jaga och får det bra. Jag är inte lagd åt det skrytsamma hållet men får han bara vara frisk så är ett jaktchampionat en bit av en kaka, som det heter på svenska... Så pass mycket har jag trots allt sett av hans kapacitet. Pengarna kan jag lägga på en ny ytterdörr och en drevervalp. Eller så skänker man bort honom till någon som man med hundra procent säkerhet vet är snäll med hundarna och där han får jaga mycket och komma till sin rätt. Den som lever får se. Jag hoppas naturligtvis inte det går dithän, men jag har lovat mig själv att jag inte skall nöja mig med att filma ståndskall med mobiltelefon längre utan jag vill jaga. Mycket. Lär väl i alla fall ha 4 veckors betald semester i år. Noll dagar tas ut i sommar... Men man får väl pürscha rådisar på morgon och eftermiddag och snickra däremellan då...
 
Finns ju lite spännande nytt vilt för en drever att boffa på i alla fall...
 

Men nu har jag klagat nog. Saker och ting brukar lösa sig och man får väl ängsligt hoppas att även detta löser sig. Tyvärr är det väl i den här branschen som i de flesta andra branscher där det handlar om både pengar och prestige: Mycket vill ha mer, Fan vill ha fler och helvetet blir aldrig fullt. Hellre att någon annan får chansen och kanske, ve och fasa, får till en duglig hund så kör man på med sina egna handskämnen så halva tilldelningen blir kvar... Till fromma för tallplant och trafiksäkerhet...
 
Kom gärna och hälsa, kommer befinna mig på följande mässor i sommar:
Höga Kusten Game Fair
Fäviken dito
Sunne
 
Kanske även på ett par sörlandsmässor framöver hösten beroende på hur det blir med jakten... Kommer stå i tältet hos MSSjakt och visa pejlar och annat smått och gott...
 
På återhörande.
 
 
//Jonas
 

Kommentarer
Postat av: n' Erik

Kan inte avlägga några bindande löften men om du är sugen på att gå med hund okt och framåt så kan vi nog ha lite behov av det i Skärvången. Som det ser ut nu så har vi bara en duglig hund när sörlänningarna åkt hem i sept.

2015-06-11 @ 10:14:05
Postat av: Heym22s

Tax och Jämthundsvalpar i all ära men finnspetsvalpar är finast😀😀

2015-06-19 @ 08:52:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0